desember 09, 2006

bøker folk vil le av deg hvis du ikke har

Heya: Siste oppdatering i obligatoriske hyllemøbler. Dette er en selvfølgelig udemokratisk liste. Gud er ikke en spesielt demokratisk innstillt person, det er fordi hu er allmektig, og som alle veit korrumperer absolutt makt absolutt.

  • Astrid Lindgren - Pippi Langstrømpe

  • Det er absolutt brilliant. Et oppgjør med femtitallets autoritære og patriarkalske barneoppdragelse. Riktignok føles deler av Pippi litt gammaldags (Pippi er sjørøver), men resten av verket sitter fortsatt som et skudd! Kling og Klang er fortsatt en strålende parodi på snut.

  • Karel Capek - Salamanderkrigen

  • En fantastisk science fictionhistorie om en ny "innteligent" art på jorda. Den er politisk og morsom, antifacistisk og historisk. Skrivi når det blei klart at naziene var i ferd med å ta over sjappa. Les fotnotene!

    Og jeg lurer også på hvorfor i alle dager denne aldri har blitt film?!?

  • Simone de Beauvoir - Det annet kjønn

  • Det nytter jo ikke å påstå at det ikke er en viktig bok. Den er ikke så morsom å lese, men den bør vel være lest likevel.

  • Einar Gerhardsen - Tilitsmannen

  • Har du tenkt å jobbe med organisasjon? Da må du lese denne boka. Tror du meg ikke? Arbeiderpartiet er norges største parti, denne boka beskriver åssen de klarte det. Les den, følg den.

    <
  • Piratbyrån - Copy Me

  • Piratkopiering og eiendomsrett. Kommunisme i praksis.

  • Douglas Adams - The Hitchhiker’s Guide to the Galaxy

  • en filosofisk morsom science fiction-parodi som mange har lest, og flere burde lese.

  • Warren Ellis og Darick Robertson - Transmetropolitan

  • Det sier seg sjølv. Det er journalistikk tusen år inn i framtida, men det ligner pussig på idag.

  • Maryam Satrapi - Persepolis

  • En fantastisk tegneserieroman, og den beste romanen jeg har lest fra Iran. Lett. Den første tegneserien jeg kan huske å ha grått når jeg har lest. Og husk at jeg er en mann, så jeg gråter i prinsippet ikke.

  • Cecilie Høygård - Gategallerier

  • Norsk graf! Enjoy! Politikere kan dra til hælvete!

  • Rudolf Nilsen - Samlede verker

  • Det er norsk arbeiderpoesi på sitt beste. Og dessuten kommunistisk og fint, og urbant og greier. Ålreit. Det står på veggen på Blitz: Når de sier det er vold vi gjør/ når vi tar den rett, de ikke gir oss/ så svar dem ikke, det er kjent fra før/ at ingen andre enn oss selv befrir oss"

  • Arkadi & Boris Strugatskij - Pikink ved Veikanten

  • Som Tron Øgrim mener er verdens beste science fictionroman. Og samtidig verdens beste krim. Det er faen døtte meg ikke dårlig for én og samme bok. Hvis det da er sant. Jeg liker'n, ihvertfall. Tenk intergalaktisk Tjernobyl. Kjipt. Tøfft.

  • Kenneth Ahl - Bundskruen

  • Dette er den definitive boka å lese hvis du har lyst til å skjønne noe av hva det er å sitte i fengsel.

    (Den første lista)

    Etiketter: ,

    6 Comments:

    At 09 desember, 2006 22:14, Anonymous Anonym said...

    Trynefaktor var jo en grei nok bok, men jeg ville ikke plassert den på listen over bøker man lese. Arbeiderpartiet er ikke noe pent syn uavhengig om man leser trynefaktor eller ei. Jeg tror nok maktkampen er nokså sterk, men tror nok kapitalkreftene bruker mer smørning og kameratskap med politikerene enn de bruker pressmidler.

     
    At 10 desember, 2006 00:11, Anonymous Anonym said...

    Gråt du ikke dine modige tårer når du leste V for Vendetta? Jeg knekker sammen hver gang i den fengselsscenen (I know every inch of this cell - this cell knows every inch of me. Except one.), men kanskje ikke like mye hemningsløs hulking som man må gjennom i Persepolis.

     
    At 10 desember, 2006 02:56, Anonymous Anonym said...

    Øyh, det er jeg som er anonym på denne bloggen! Ikke bland deg inn, din identitets-tyv!

     
    At 10 desember, 2006 14:50, Anonymous Anonym said...

    Hm, jeg har faktisk over halvparten av denne lista stående rundt omkring ...

    Jeg har litt blanda følelser for Pippi, men Čapeks Salamanderkrigen fortjener definitivt en plass i hylla. Har du lest "R.U.R."?

     
    At 11 desember, 2006 08:44, Anonymous Anonym said...

    Tillitsmannens største kjøper i dag er FrP.

    Skummelt, skummelt

     
    At 13 desember, 2006 20:02, Blogger Elvis Bling Laden said...

    anonym 1: Jeg håper du har rett når det gjelder kapitalen. jeg synes det er et par øyeblikk med ekte frykt i den boka, og noen ting som er.. ikke så troverdige, kanskje, men mere sånn at alle andre forklaringer er enda mer usannsynlige. sånn som når statsministern får juling av han amerikanske politikerkødden. Dritbra. Og selvfølgelig twisten i slutten. Men Hilal er den store boka hans, da. Det må inrømmes.
    Anonym2: Jeg skal jo forestille en mann. Jeg kan ikke gå rundt å grine i hytt å pine. Jeg likte V veldig godt. Kanskje det blir en påfyll 3? Jeg trudde jeg var komplett nå...
    anonym 1: Det er et hælvete. Frekke folk.
    Tiram: Jeg skjønner ikke blanda følelser for pippi. Mener du negergreiene? Jeg mener selvfølgelig pippi i modernisert form. Noe annet er jo frekt, faktisk.
    Jokke: Jeg hører detta. Det er jo skummelt i den grad det er sant. Men de skryter jo endel, de gutta.

     

    Legg inn en kommentar

    << Home