november 27, 2006

Å bryte seg inn i fengsel

En ung østerriker Prøvde å bryte seg inn i fengsel igjen. Det er ikke lett å sitte i fengsel, og hvis man har sitti der lenge, så er det heller ikke så lett å være uttafor. En amerikansk eks-fange jeg snakka med fortalte at han etter å ha slippi ut av fengselet hvor han hadde sitti i 20 år hadde store problemer med å åpne dører på egenhånd. Han hadde sin egen leilighet, men han stelte seg foran sine engne dører og venta på at noen skulle låse opp for han, sjølv om han var aleine hjemme.

Og selvfølgelig må en plutselig lage mat, sørge for når en skal legge seg om kvelden, fylle dagene med noe, og en masse sånne ting. Botrening, trur jeg det kalles i de kretsene. Det skal ikke mye fantasi til for å forestille seg hvordan det kan gå spektakulært galt.

Det krever bare noen kontakter innafor krim. Og hvis det er noe man ordner i fengsel, så er det altså kontakter innafor krim.

Reaksjonære vil gjøre poenger ut av at "fangene har det for godt", og derfor ikke liker seg i friheten. Men reaksjonære har ikke en hel hjerne sånn som oss andre. De mangler den empatiske delen som vanlige hjerner er utstyrt med, og skjønner ikke engang at en hjerne som mangler så sentrale deler er i stand til å tenke like godt som en ordentlig utrusta hjerne. Så er ikke tilfelle.

Nuvel. Jeg har sjølv bryti meg inn i fengsel en gang. Det var ikke fordi jeg egentlig lengta inn, men det var en del av Blitz sin kampanje for fangesolidaritet, og for å sette fokus på fangenes situasjon i Norge. Det er stadige opprør i norske fengsler, men grunnet maktas tidligere omtalte manglende utrustede hjærne, så er ikke denslags noe særlig godt stoff for aviser.

Jeg har ikke finni ett eneste oppslag om aksjonen. Kanskje noen av mine lesere er dyktigere googlister?

Aksjonen gikk ut på at vi brøyt oss inn i gjerdene rundt Bretvedt Kvinnefengsel. Vi smurte inn gjerdene med parafin (?) og satte fyr på dem, og vi hang opp bannere med "Slepp fangene fri, det er vår", sjølv om det var vinter. Ihvertfall var det snø.

Alle deltagerne på aksjonen blei arrestert. Untatt én. Det var meg. Når demonstrantene løp rett inn i politiet løp jeg elegant rundt politiets skjold. I utgangspunktet er det jo litt ubehagelig å være den eneste som løper fra en demonstrasjon hvor alle blir taua, så jeg funderte en stund på om jeg skulle snu å kaste meg inn i slossinga igjen. men så løp en poltimann etter meg med kølle og skold og ropte "Stans! Stopp! Så skal jeg faenmeg stappe kølla opp i rævva på deg!"

Nå var det jo en oppheta sitasjon, og hver og en kan jo miste hodet i sånne situasjoner, men jeg vurderte det ihvertfall sånn at det var best å fortsette å løpe. Så jeg løp ut på veien, stoppa en taxi som jeg praia til grønland. Der kjøpte jeg en termos som jeg fikk fyllt med kaffe, og så satt jeg meg for å vente på at de arresterte skulle slippes ut.

De synes jeg var feig som hadde stikki. Men så hadde jeg ihvertfall rompa i behold.

Etiketter: ,

13 Comments:

At 27 november, 2006 20:59, Blogger Tonita said...

Det ser ikke ut til at det har vært vitner som har rapportert om forsøket på å komme inn på Bredtvedt, - for det har ikke vært noe om det i norske aviser i perioden 1990-200 i flg. A-tekst, - men om det var før den tid, så er det helt åpent. Tanken var god, - selv om det var vinter og snø.

 
At 27 november, 2006 22:17, Blogger Elvis Bling Laden said...

mjaa.. vitner og vitner. vi var jo sikkert en 15 - 20 stykker som blei arrestert, pluss snuten, og selvfølgelig fangene på bretvedt.
Faktisk så snakka jeg med noen av damene som satt på åpen soning seinere (dvs. et vanlig hus på brynseng som de satt i rett før de skal tilbake i samfunnet) en sommer, og de var ute på bretvedt kvinnefengsel når vi brøyt oss inn. De synes vi var kule. Og det synes jo egentlig jeg også.

 
At 28 november, 2006 00:35, Blogger Elvis Bling Laden said...

eheheee... Husker du han håndtverkeren som var innom deg for et halvt år siden? Hallå!
Litt sånn småkikking har altid vært hobbien min. Jeg var litt redd du skulle legge to og to sammen når jeg posta denna, men håpa at ikke... Det er naturen til dagboksblogging, er det ikke? Å håpe at ikke så-og-så leser posten? Hvis du lover å omtale meg hyppig skal jeg la være å legg ut bilder av deg i badekaret eller dusjen. Fordi jeg er så grei ;-)

 
At 28 november, 2006 01:23, Anonymous Anonym said...

IKKE GJØR DET TONJE!

 
At 28 november, 2006 01:23, Anonymous Anonym said...

IKKE GJØR DET TONJE!

 
At 28 november, 2006 02:38, Anonymous Anonym said...

et glimrende initiativ (og pluss for kreativ fremgangsmåte)! men jeg har dessverre heller ikke hørt om det, når hendte dette?

alle putesyere burde lese thomas mathiesens "kan fengsel forsvares?"
ikke fordi boka i seg selv er så god, men fordi han har så herlig liten forståelse for de nevnte reaksjonære. forordet går omtrent sånn her: "selvsagt ikke, og nå skal jeg fortelle deg hvorfor". digg. mannen gir gla'arrogansen et ansikt.

sånn på tampen vil jeg får reklamere litt for KROM-konferansen 2007. den finner sted i januar, og er sannsynligvis det eneste stedet du får se elden&co gå på fylla med de harde kara fra ullersmo, før hele gjengen de harver over en departementsråd på nachspielet til en dagsrevy-journalist. innimellom går de på ski (valgfritt) og diskuterer kriminalpolitikk nettsidene til krom blir sjelden oppdatert, men følg med!

 
At 28 november, 2006 10:01, Blogger Elvis Bling Laden said...

Jeg forsøkte å tenke ut sånn omtrent når det skjedde, men det har jeg ikke fått til så bra. Men definitivt før år 2000. Jeg skal spørre litt rundt, jeg.

 
At 28 november, 2006 13:18, Blogger Elvis Bling Laden said...

Gud ser alt, veit du. Alt! Hvis du har noe å meddele, så er det bare å folde hendene, så kan vi føre en samtale på den måten ;-)

 
At 28 november, 2006 13:39, Anonymous Anonym said...

Aksjonen mot Bredtvedt kvinnefengsel skjedde 24. januar 2001. Fant en artikkel om det i det legendariske Fakta Faen hvor pressemeldinga til ”Fangegruppa på Blitz” ble trykket i sin helhet under ingressen: ”Siden verdenspressen tilsynelatende overså vår pressemelding, bringer Fakta Faen den”. Det kan vel forklare hvorfor det ikke er så lett å finne noe på nettet. Fakta Faen er jo så internt at jeg ikke veit om det er lov å uttale navnet høyt en gang.

 
At 28 november, 2006 13:44, Anonymous Anonym said...

Ellers er det ingen ting å gå rundt å gremmes over så lenge etterpå - at du kom bort fra de andre under aksjonen. Det skjedde meg en gang også, i en annen aksjon rundt et år tidligere. Ble isolert av flere politifolk som målrettet gikk etter meg. Men i og med at jeg under slåsskampen hadde pådratt meg brudd i begge hendene rettferdiggjør jeg det med at det i den tilstanden ikke hadde stort å bidra med likevel. Da kjæresten min kom hjem på morningen etter en natt på glattcelle lå jeg i senga fullt påkledd ute av stand til å bruke hendene mine til å kle av meg en gang.

Vi må ta en kaffe en dag, mimre om gamle dager og hvordan vi kan bruke erfaringene framover...

 
At 28 november, 2006 16:35, Blogger Elvis Bling Laden said...

Diskutere hvordan stikke av fra snuten med den legendariske halstein knudsen fra hattemakeropprøret på hønefoss? Det kunne vært noe. Jeg skamma meg ikke engang dengangen, sjølv om jeg fikk litt kjeft. Men det får man tåle. Folk som har sitti på glattcelle har lov til å sutre litt. Det er ikke så gøy.

 
At 29 november, 2006 23:43, Blogger Tonita said...

Akk ja, så Fakta Faen ble ikke indeksert av A-tekst, - vel vel, det burde jeg ha ant. Flott at Hallstein K har arkivene i orden - for uten dem blir det dårlig med historieforskning

 
At 02 desember, 2006 10:46, Blogger Misha BB said...

Morsom liten referanse til Samurai Champloo i den introen da. Men så har jo også Champloo noen nods til Boondocks (tegneserien).

http://youtube.com/watch?v=n_afvJwRT78

 

Legg inn en kommentar

<< Home