januar 04, 2009

Mads Gilbert i Gaza

Jeg har idag slått rekorden for anntall mottatte eksemplar av samme SMS. Jeg mottok følgende melding vidresendt fra Mads Gilbert fra 23 forskjellige nummre;
    De bombet det sentrale grønnsaksmarkedet i Gaza by for to timer siden. 80 skadde, 20 drept. Alt kom hit til Shifa. Hades! Vi vasser i død. blod og amputasjoner. Masse barn. Gravid kvinne. Jeg har aldri opplevd noe så fryktelig. Nå hører vi tanks. Fortell videre. Send videre. Rop det videre. Alt. GJØR NOE! GJØR MER! Vi lever i historieboka nå. Alle! Mads G. 3.1.09 13:50




Fotografiet er fra lørdagens demonstrasjon som gikk fredelig for seg, og som du derfor ikke har hørt noe om. Bildet er rappa fra Frontlinjer. Besøk også Palestinakomitéen.

Denne videoen er fra forrige mandags demonstrasjon, hvor politiet sendte en større mengder tåregassgranater mot demonstrantene. Gassen henger fortsatt tungt i lufta. Du kan høre blitz buekorps i bakgrunnen er fortsatt aktive, og du kan se litt nyttårsfyrverkeri på slutten av videoen.


Frontlinjer har en billedserie fra Søndagens demonstrasjon her. VGs artikkel her, og Dagbladet her, og Aftenposten. Litt tåregass idag også, men på et ganske annet nivå en sist mandag, heldighvis.


Den siste linken er en video fra hvordan det så ut på markedet i Gaza etter bombinga. Jeg har valgt å ikke embedde den, fordi den er ganske kraftig kost. Men du kan kikke på den her. EDIT: Denne videoen er IKKE fra bombinga av Gaza. Den er fra 2005. Se her.

Etiketter: ,

13 Comments:

At 04 januar, 2009 19:58, Anonymous Anonym said...

Denne kommentaren har blitt fjernet av en bloggadministrator.

 
At 04 januar, 2009 20:18, Anonymous Anonym said...

Har full forståelse for fordømmingen av Israels invasjon i Gaza, og at mange, særlig de av dere som har familie og venner der nede, har et behov for å vise Israel og verdenssamfunnet forøvrig, deres sinne, frustrasjon og hjelpesløshet over det som skjer.
Det jeg IKKE forstår, er hvordan dere kan forsvare å demonstrere MOT vold MED vold. Hva har de polititjenstemennene og -kvinnene dere skyter raketter og hiver brostein på, med Israels opptreden å gjøre? Ingen verdens ting! De er beordret ut for å verne om liv, helse og materielle verdier på samfunnets vegne. Tror dere ikke de blir bombardet med raketter og brostein også har familier, som håper å få dem hele hjem etter endt skift? Tror dere ikke de også får med seg det som skjer i og rundt Gaza, at de også har tanker og følelser rundt dette?
Nei, vis deres frustrasjon og sympati, men ikke la det gå utover uskyldiges liv og helse!

 
At 04 januar, 2009 20:51, Anonymous Anonym said...

Som jeg ville sagt det selv!!!

 
At 04 januar, 2009 20:58, Anonymous Anonym said...

Jeg har også motatt SMS'en og jeg er stum av beundring for det arbeidet disse legene gjør for skadde i Gaza.
Men deres forståelse av hvem som er ansvarlig er veldig preget av at de kun har sett de skadde på den ene siden. Det var Hamas som avsluttet den såkalte våpenvilen og begynte og sende raketter mot Israel. Hamas har det hele og fulle ansvaret for det som skjer.

Og når jeg ser hvilket helvete vi har med muslimer her i landet, så kan jeg bare forestille meg hvordan det må være for Israel.

Nei, i denne saken har Israel sin fulle rett! Jeg støtter dem fullt ut!

 
At 04 januar, 2009 21:16, Blogger Elvis Bling Laden said...

Hamas kan ikke være ansvarlig for bombinga i Gaza. Den som utøver volden er ansvarlig.

Bombinga av Gaza svekker heller ikke Hamas på sikt. Hvis en sånn strategi skal fungere, så må man ramme veldig presist; omtrent omvendt av hva Israel gjør nå.

Og om det å "kun se de skadde på den ene siden", så har vi jo sett norske journalister som har intervjua folk som har vært ramma av Hamas-rakettene. Journalister får jo ikke komme inn i Gaza. Det er derfor det er så viktig å spre bilder og vitnemål fra andre folk, foreksempel Mads Gilbert.

Når du "støtter Israel fullt ut" i denne saken, så... Vel, da...

... Blir jeg litt stum, kjenner jeg.

Hvordan går det ann? Du støtter massakrering av 500 tilfeldige innbyggere på Gaza fullt ut? Kan et sånnt syn kombineres med tro på menneskeverd? Er det mulig å tenke at alle mennesker er like mye verdt, og samtidig støtte dette helekopterangrepet på grønnsakstorget?

 
At 04 januar, 2009 21:41, Anonymous Anonym said...

Jeg stiller meg også bak Israels aksjoner de siste dagene. Hamas lar rakettene regne over Israel og sverger død over alle Israelere.

Israel må på et tidspunkt reagere. Dessverre skjønner ikke Hamas et annet språk enn rå makt. Det er faktisk legitimt å forsvare sin egen befolkning. Dermed blir dette resultatet.

Leter man etter årssakssammenhenger blir det klart at det er Hamas som har ansvaret for volden vi ser i disse dager.

Det er de, og kun de, som hadde muligheten til å velge forhandlinger fremfor angrep.

Jeg snakket med en gammel Libanon-veteran om dette her om dagen. Som alle jeg har snakket med var han enig med meg, til tross for at han er hakket mer negativ til Israel enn meg.

 
At 04 januar, 2009 22:05, Anonymous Anonym said...

Må bare si meg evig med ham over meg.

 
At 04 januar, 2009 22:18, Anonymous Anonym said...

Hva hadde venstresiden sagt om Finn Jarle Sæle ble brukt som eneste talerør i denne konflikten? Selv om han er Israelsvenn tør jeg påstå at han er mer objektiv en Mads Gilbert. Gilbert er på propagandatur, hverken mer eller mindre. Hvis de hadde brikt like mye tid på å være leger som å spre propaganda hadde det vært fint, men ingenting tyder på det.

Mads Gilbert er uønsket i Leger uten grenser. Han ville sannsynligvis ikke ha hjulpet en Israelsk soldat, fordi han forbeholder seg retten til å hjelpe bare en side av en konflikt.
(http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article1503616.ece)

Mads Gilbert synes det er greit å drepe 3000 uskyldige amerikanere. (http://www.dagbladet.no/nyheter/2001/09/30/284907.html)

Grunnen til at Gilbert og Fosse er i Gaza: "- Vi er de eneste europeerne som har vært her. Vi snakker med pressen hele tiden, istedenfor å operere, noe jeg gjerne skulle gjort, sier Fosse."
(http://www.vg.no/nyheter/utenriks/midtosten/artikkel.php?artid=549947)

 
At 04 januar, 2009 22:22, Anonymous Anonym said...

Helt enig med dere over, det er bra at Israel gjør noe, men de kunne moderert det litt mer. Uansett er det på tide at Israel fjerner Hamas en gang for alle. Og til alle dere som skriker om de sivile som blir skadet; I en krig blir sivile skadet/drept, det er bare et fakta, spesielt i land hvor terroristene kler seg som en helt normal innbygger.

Ellers er Mads Gilbert en PR-kåt jævel som gjør hva som helst for å komme i media. Det er jo en grunn til at han ikke er med i leger uten grenser lengre, og fra den dagen det skjedde har han prøvd å karre til seg så mye som mulig mediaoppmerksomhet.

 
At 04 januar, 2009 22:55, Anonymous Anonym said...

Ingen tvil om at Hamas selv er ansvarlige for volden. De gjemmer seg blant sivile og gjør det vanskelig for Israel å ikke skade disse. Virker som de sivile like mye blir brukt som propaganda av Hamas som noe annet.. Jo flere døde de kan skrike ut om, jo bedre.. Jeg blir kvalm! Feigeste krigføringen jeg kan tenke meg. Bruke egne sivilister som skjold og gisler!! Israel må ha lov til å reagere og forsvare seg.

 
At 05 januar, 2009 05:49, Anonymous Anonym said...

Kjære alle sammen.

Kan vi ikke bare konkludere med at det ikke hjelper å "fight for peace" eller "fuck for virginity"...

Alle som ønsker å besøke vår lille nasjon (Norge), er velkommen hit så fremst de følger Norsk lov. Som kjent er Norsk lov basert på "Kardemommeloven"...

For de av dere som ikke kan Kardemommeloven;
"...du skal ikke plage andre, du skal være grei og snill, men for øvrig kan du gjøre som du vil..."

Så vær så snill, alle dere som gjerne vil krige, herje, bombe, terrorisere, sprenge ting i lufta, osv., tenk litt på hva dere vil ha rundt dere.

Selv om du kommer fra et land med krig; Flyktet ikke du fra den krigen? Synes du det er rett å begynne en ny krig i ditt nye land? Er det rett å beskylde en regjering eller et politi som er 3000 km fra ditt hjemland for problemene du hadde der du kom fra? Eller kan du ikke legge hevnlysten og blodtørsten ned?

Vær snill, du skal ikke plage andre, og ihvertfall ikke der du har blitt tatt vare på som gjest.

Eller vil du leve et liv i krig?

Det vil ikke jeg...


Ha en fortsatt strålende dag, og håper du og dine kan finne fred, nå og i all fremtid. :)

 
At 05 januar, 2009 22:22, Anonymous Anonym said...

Pallywood ! ! !

Du har fått med deg at denne videoen er fake?

Lurer på hvor mye en kan tro på rapportene til ekstremistene Gilbert og Fosse?

Ja det er forstemmende så se Hamas være så amatørmessig at de sprenger sine egne i luften.

Heldivis så er IDF litt flinkere med sprengstoff samt at de forsøker å ungå sivile tap.

Mere enn en kan si om Hamas.

Olds69

kilder:
http://www.reddit.com/r/politics/comments/7n4re/graphic_video_of_israel_defense_forces_attack_on/

og

http://www.liveleak.com/view?i=3b3_1230864719

 
At 13 mai, 2009 23:06, Anonymous Anonym said...

Jeg kan faktisk litt om midt - Østen - konflikten, og den er eldre enn selve opprettelsen av Israel. Og langt mer komplisert enn den blir fremstilt!

Så det er nok lurt og sette seg inn
i begge sider i denne konflikten, og ting er ikke altid så enkelt som det later til og være.


Bare så jeg har det sagt.

 

Legg inn en kommentar

<< Home