februar 18, 2008

Norske tegneseriers gullalder

Vi er angivelig midt i de norske tegneseriers gullalder.
Så hva har vi?
De to virkelig store norske tegneseriene er Pondus og Nemi.
Pondus starta ut med ganske kjip uinteligent humor om stygge damer og drikkfeldige menn. Den har blitt mer og mer inteligent, bedre og bedre tegna, og dessuten morsommere.

Nemi starta ut ganske inteligent. Feministisk gothhumor, mye headonisme og trivelig livstilsvenstre. Nemi var en veldig sympatisk og sjarmerende dame som var litt rampete. Nå er nemi et oppgulp av gamle idèer, årevis mellom hvert morsomme poeng, og sjølve hovedpersonen er blitt usympatisk og sjelløs.

Og jævlig dårlig dialog. Det var gøy en stund. Nå må dere slippe til Mads Eriksen. Eller Inga Sethre. Eller hva som helst, egentlig, bare jeg ikke har lest det tusen ganger.

7 Comments:

At 18 februar, 2008 23:09, Blogger Magnus said...

Jepp - Nemi har tapt seg veldig.

M er ok innimellom, men altfor ofte er vitsane omtrent uforståelege, og poenga druknar i dei detaljerte teikningane.

Sjølv den nye Christopher Nielsen-stripa i Dagbladet er skuffande.

Nei, ting var betre før. Gje oss Roger Emanuel Bell tilbake!

 
At 19 februar, 2008 11:11, Blogger Elvis Bling Laden said...

Roger Emanuel Bell blei personlig henrettet av daværende Rebellredaktør i et forsøk på å demme opp for beskyldningene om "oslosentrisme", hvis jeg ikke husker feil. Enda et offer for kommunistenes hekseprosesser der, altså.

 
At 19 februar, 2008 12:56, Blogger Ronny K said...

Nå hart vi venta lenge nok på Sture Rask album nr. 2!

Alt var bedre på 80-tallet (unntatt reagen, Thatcer & Co da).

PS: Dersom du synes M-stripene er uforståelige har du for lav nerdefaktor.

 
At 19 februar, 2008 13:49, Blogger sjur sævik said...

Hva med Karstein Volle? Fakta fra verden er jo fortsatt bra. Eller Øystein Runde? Jeg setter penga mine på Øystein Runde.

 
At 19 februar, 2008 15:30, Blogger Sigurd said...

For min del topper Eon foran henholdsvis Pondus og M.

Hvorfor er det aldri noen som snakker om Eon i samme åndedrag som disse andre tre "storhetene"?

 
At 20 februar, 2008 19:02, Blogger Elvis Bling Laden said...

Ronny: i norge var virkelig alt dårligere på 80-tallet. tenk pyton!

Men jeg innrømmer at jeg satte litt pris på Pia Zava. Hva skjedde med hu?
Sjur: karsten volle er brilliant! Men han er vel neppe noen sånn kommers-kioskvelter, vel? Jeg heier som faen, jeg altså. Skikkelig, skikkelig!
Sigurd: Jaha? Eon er ålreit. Mye bedre enn nemi. Men neppe like bra som pondus eller M. Den kjøper jeg ikke. Men det er bra. Jeg er patriot nok til å foretrekke det framfor et busslast med amerikanske striper.

 
At 27 februar, 2008 23:11, Blogger Ronny K said...

Elvis: Sture Rask er vel det nærmeste vi har kommet en rotnorsk albumserie etter fransk/belgisk modell (synd det ble med det ene albumet) - Da er det selvfølgelig også pr. def. det beste norsk serietradisjon har kommet opp med. (Det teller liksom ikke helt hvis det ikke er en sammenhengende historie i et album.

Ellers slet jo Pia Zawa da X9 spesial ble lagt ned. Hun fortsatte vel i X9 ei stund, og dukka opp igjen i dagbladet før hun forsvant. Men det var jo mer sånn 90-tall og da var jo tegneserienes gullalder over for lengst.

Se forøvrig http://home.no.net/piaz/striper.php
for Pia

og http://venstresida.net/?q=node/377
for ei objektiv liste over de beste tegneseriene.

 

Legg inn en kommentar

<< Home