juli 30, 2007

Vitenskapens vanskelige verdensbilde

Jeg er glad i verden. Verden er i all hovedsak et fantastisk sted. Det er blomster her, det er grønnt gress, fugler, strender med nakne pupper, rapmusikk, barnesmil, sjokolade, og et uendelig univers vi kan drømme oss ut i.

Vitenskapen annerkjenner ikke dette ubetinga. Vitenskapen, og kanskje spesielt fysikken, har noen store problemer. Spesielt tenker jeg på den forhatte loven som heter Termodynamikkens andre lov, eller også loven om entropi.

Jeg skal ikke gjøre noe forsøk på å late som om jeg er i nærheten av å ha en forståelse av hva i alle dager det skal bety, eller hvorfor, men det er ihvertfall vitenskapelig framstillt på denne måten:


På vegne av alle optimistiske mennesker som er glade i universet tillater jeg meg altså å protestere! Loven lærer oss at verdens prosesser går fra orden til kaos. Konstant og hele tida.

Kaos er det da vel ikke noe i veien med, tenker kanskje du? Det er bare fordi du ikke har tatt inn over deg de forferdelige konsekvensene dette får;

    Universet vil sakte bli ulevelig, og desintegrere ut i en uendelig grøt av ensomme atomer. Kjipt sted å feriere.

    Enda værre:

    Tidsreiser er umulig.


Dette er en oppfordring til alle fysikere, fysikkstudenter, og eventuelle tidsreisende i vår tid (eller som leser artikkelen seinere, da. Det er også greit) om å kaste inn krefter på å motbevise denne forferdelig kjipe, klamme og entropiske loven.

Termodynamikkens andre lov på Wikipedia. Breaking times arrow om tidsreiser. Basic introduction to time-travel.

Etiketter: ,

8 Comments:

At 31 juli, 2007 14:37, Blogger pindia pampistiko pampibanon said...

I år gir jeg min stemme til det partiet som vil avskaffe den loven...

 
At 31 juli, 2007 22:07, Blogger Elvis Bling Laden said...

Jeg skal ta det opp med styret i Rødt, jeg. Ellers er det mulig at min tidligere arbeidsgiver ville være den riktige å gå til (da snakker vi om Gud, til opplysning for nye lesere). Hu har faktisk ringt litt i det siste og antyda at hu kanskje vil ha meg tilbake, så kanskje jeg rett og slett skal sette opphevelse av termodynamikkens andre lov som betingelse for gjenninsettelse i stillingen som profet?

Ellers; fysisk institutt på Blinder'n?

 
At 01 august, 2007 04:30, Blogger pindia pampistiko pampibanon said...

Tvers igjennom lov til seier - det funker vel ikke helt på denne typen lover, heller.... Kanskje lurest å gå for Gud, i akkurat denne saken? Så kan Rødt! ta seg av de mer verdslige sakene.

 
At 02 august, 2007 12:35, Blogger Ronny K said...

Kamerat Lynvingen.

Det er en liten forenkling du foretar deg som åpner for mye gøy. Entropien øker alltid, men bare i et lukket system. Vi kan godt se på universet som en helhet som et lukket system, men dette betyr altså at entropien godt kan minke i deler av universet så lenge den samtidig øker mer andre steder (det er bla. derfor vi kan ha liv på jorda).

Slik sett skal ikke entropien behøve å ødelegge så mye for oss mennesker. Du har selvsagt rett i at universet vil ende opp spm en kjip temperert partikkelsuppe til slutt, men tidsperspektivet på dette er såpass stort at jeg ikke ville bekymre meg nevneverdig. Vi får gamble på at vi innen den tid har utviklet oss videre til omnipotente Q-entiteter :)

Sci-Fi og astrofysikkhilsen Ronny

 
At 05 august, 2007 20:15, Blogger Elvis Bling Laden said...

entropien øker bare i et lukka system? Hva skal det bety? Fordi man regner med at det altid kan komme orden et annetstedsfra?

Ellers er jeg jo IKKE tilhenger av dette (ref. åpner for "mye gøy") det er slett ikke gøy! Det er kjipt!

 
At 21 august, 2007 16:15, Anonymous Anonym said...

Det betyr, Elvis, at vi kan holde vårt entropinivå konstant ved å snylte på andre -- for eksempel den tredje verden, dersom vi holder tette nok skott imellom. Der har du løsningen din.

Å fjerne loven? Får du ikke med deg Gudrun eller Rødt, så kan kanskje Jacob Haugaard programfeste det.

 
At 10 september, 2007 11:33, Blogger Ronny K said...

Ha, denne kommentaren er virkelig forsinka, men so be it:

Et lukket system er et system som ikke utveksler informasjon (inkludert energi og masse) med noe annet. Jorda er f.eks. ikke lukket i og med at vi kontinuerlig mottar masse energi fra sola.

Entropiloven innebærer for oss ikke stort annet enn at vi er avhengige av dette energipåfyllet fra sola for å opprettholde liv her (men det var vel neppe noen sjokkerende nyhet).

 
At 03 november, 2007 13:19, Blogger Elvis Bling Laden said...

mulig du er treig, men jeg er enda treigere, så sånn får det bli:

Det er da all mulig grunn til å tro at _verden_ eller _universet_ er et lukka system, vel? Dermed gjelder entropiloven for universet som helhet. Dermed er vi fucked.

 

Legg inn en kommentar

<< Home