juli 21, 2007

Misforståtte kunstnere

Adresseavisa bringer idag historien om den stakkars misforståtte anonyme kunstnervennen til Olaus Selvaag. Skriveriene i avisene og i bloggnorge har gått sterkt innpå de uforvarende kunstnervennene, bildene har florert på internett, blitt vist på¨TV, og tilogmed trykket i avisen. Folk som misforstår deres kunst har gått så langt som å anntyde at de er rasister!

Og det bare fordi jobben deres er å sende utlendinger ut av Norge, og fordi de karrikerer de samme utlendingene som primitive kannibal-negre som spiser politimenn!

Hvor urimelig er ikke det?

Jeg mener, -alle vet jo at disse menneskene ikke spiser svin likevel!?!

Det kan selvfølgelig ha noe med morderne i deres eget politikammer, kunstutstillingslokalene, har en liten greie på å kvele svarte folk og rope rasistiske skjelsord til dem. Hvis en virkelig strekker fantasien.

Nei, nå må folk slutte å være så hårsåre, å lære seg å se humoren i ting!

Er det rart er er mye frustasjon i kunstnorge?

Her er kunstverket her:



(Les også Frustrert over rasist-stempel)

Etiketter: , ,

8 Comments:

At 21 juli, 2007 18:19, Blogger Amos Keppler said...

Så sant, så sant. Det er virkelig synd på de ynkelige stakkarne.

 
At 22 juli, 2007 02:01, Blogger Milton Marx said...

Obiora-saken var fryktelig, for det hverken kan eller skal skje at en som arresteres blir kvalt. Jeg er imidlertid ikke helt villig til å forutsette at f.eks. en hvit finsk mann som hadde oppført seg identisk med Obiora ikke ville ha kunnet fått en tilsvarende skjebne. (normalt ikke, men i et sjeldent tilfelle ville det kunne gå galt - akkurat som med Obiora)

Obiora-saken er også fryktelig fordi den avslørte Trondheims politimester som en mann uten strategiske evner og svært i utakt med befolkningen.(Det er ikke sagt at en politimester alltid skal følge den engasjerte delen av befolkningen, men her var enegangen hans skadelig for politiet).

Betyr dette at man ikke skal kunne spøke med negere? Etter mitt syn blir det litt overdrevet å skulle pukke på en tegning, som først og fremst var en vitsetegning - tegnet mange år før at Obiora-saken var fremme. Hadde det vært en ondsinnet karikatur av Obiora, hadde saken vært annerledes.

Jeg synes at man skal være snill med ens medmennesker, men det betyr også at man skal ta dem på alvor - uansett rase og religion. Du kan vitse, men du skal ikke mobbe, og du skal tåle litt fleip, men ikke la deg tråkke på.

Hva pokker er dette tullet med at man skal være spesielt hensynsfull overfor svarte, om ikke rasisme?

Vet du hva jeg heller skulle ønske meg? Litt svart selvrespekt!

For å si det litt stygt, er det vi ser i dag at "Michael Jackson" klager over å bli kaldt neger - etter alt det han har gjort for å bli hvit - mens raddissene kollektivt støtter opp: Hear! Hear!

Det er faktisk ikke løgn. Det er ikke småtterier av skadelige bleikesåper og bleikekremer som selges i dag, supplert med så regelmessig bruk av så sterke hårbehandlinger for å fjerne krusen at brukerne konstant har øm hodebunn, og noen av dem er så såre at de ikke kan gå ut når det regner! Da begynner hodebunnen å klø!

Jeg satt engang og så på Jimmie Hendrix, med stjerne-afro, trompetbukser og blomstervest. De svarte jeg satt sammen med, ble nesten brydd over denne buskmannen - mens de digger musikken til folk som tilsynelatende konsekvent omtaler damer som horer - uten at jeg skal gjøre meg til ekspert på amerikansk rap etc.

Akkurat som at jeg kan finne til å si Nå må du for hælvete se til å ta deg sammen! til en hvit ung mann, så kan jeg finne på å si det til en svart - og jeg gidder ikke å ta seriøst alle unnskyldningene hans for å kunne rane litt, stjele litt eller lange litt dop bare på grunn av at han har det så vanskelig.

PS: Ta deg tid til å lese og høre på denne: Martin Luther Kings "I Have a Dream"-tale - med både skriftlig tekst, lydspor og video via Youtube. American Rhetoric ranker denne som århundrets viktigste politiske tale i USA.

 
At 22 juli, 2007 20:23, Blogger Elvis Bling Laden said...

keppler: ett ord: medynk!
Milton: Ja, men nei. Jeg er ofte enig i at det hadde vært bra med litt mer "svart selvrespekt", men hør her: Tegninga er åpenbart rasistisk. Den framstiller hottentott-kanibal-negre, og når du leser teksten ser du at den referer tydelig til de svarte folka politimennene treffer hver dag! Deres jobb er å sende utlendingene ut av Norge, og deres "la oss på humoristisk og vennskapelig vis gjøre narr av disse svartingene" hvis liv de forvalter er simpelthen IKKE GØY!

Når det i tillegg er sånn at distriktet er mistenkt for å være rasistisk og sterkt voldelig, gjør det at det blir litt vanskeligere å ha en distansert tounge-in-cheek holdning til sånne vitser.

Disse folka prater ikke bare, for å si det sånn. De har makt til å være praktiserende rasister.

Ellers: Obiora var ingen kriminell! Han var, i følge mine kilder, en nesten pinlig systemlojal type, som var troende katolikk, og veldig opptatt av å følge reglene i det norske samfunnet. Ikke noen Jimi Hendrix, for å si det sånn. Derfor blir anntydninga di om afrikanere som unnskylder at de bare skal "rane litt, stjele litt eller lange litt dop" helt skivebom. Det er politiet som er kriminelle i denne saken. De drepte Obiora. Hans "kriminelle" handling var å ta et fotografi av saksbehandleren han mente hadde behandlet han feil.

Hun syntes det var ubehagelig, greit nok, men altså ikke farlig som noen har anntyda. Hu ringte ikke politiet heller, men til vaktselskapet. Arbeiderne på sosialkontoret veit den dag i dag ikke hvorfor politiet dukka opp.

Denne saken dreier seg om rasisme og politivold! Les saken, mann! De får seg til å si sånne ting som at "det finnes ikke rasisme i trondheim politikammer"! Det finnes ikke rasisme der, faktisk!

Stikk den!

 
At 24 juli, 2007 02:34, Blogger Milton Marx said...

Jeg omtaler faktisk bare Obiorasaken i de to første avsnittene. I tredje avsnitt nevnes mannen også - i form av at dersom tegningen hadde omhandlet Obiora, ville det vært feil.

Jeg har på ikke ønsket å antyde noe som helst om Obioras livsførsel eller personlige egenskaper.

Det jeg ønsket å si, er at jeg synes at enkelte i sin iver etter å "være snill" går for langt. Jeg mener at det er tull å sensurere Egners barnebøker, og jeg mener at man skal kunne se det som relativt uskyldig at det brukes negere i en karikatur som ble laget for lenge siden, dersom det ellers var en grunn til det - og det var det sånn sett i denne saken. (En politimann som hadde vært i Afrika).

Mitt poeng var egentlig at jeg ser motstanden mot tegninga som ett av mange utslag av at man overdriver symbolmarkeringene mot rasisme.

Men kanskje er det bare jeg som er hårsår. Kanskje er jeg bare blitt litt for vant med at jeg, med mitt politiske ståsted, stemples som rasist av mennesker som kanskje ikke har alt for stor omgang med folk fra andre kulturer selv. Jeg vet da pokker. Jeg gidder i alle fall ikke gå stille i dørene lenger, i frykt for at det skal komme en eller annen politisk korrekt raddis forbi.

(Det eksemplet på hva jeg kan finne på å si til noen, var sånn sett bare hentet fra min hverdag, der hvor jeg bor i Panama - og den er slik at jeg her jeg er vanskelig vil kunne finne en skole uten at storebrødrene til en eller flere av elevene langer dop - enten de nå er svarte eller hvite.)

 
At 27 juli, 2007 15:19, Anonymous Anonym said...

Først påstår Marum, Killengren & Co at det ikke finnes et rasismeproblem i politiet. Kort tid etter blir det altså avdekket at denne fjollete rasistiske tegningen henger rett foran nesen på politimennene i Trondheim (nettopp det politikammeret som er i søkelyset etter flere tvilsomme for ikke å si stygge saker). Tegningen har antaklig hengt der i flere år. Ingen rasisme? Mangler Marum og Killengren fullstendig bakkekontakt?

Ingen på min arbeidsplass ville funnet på å henge opp noe slikt, i så fall ville den blitt revet ned omgående.

 
At 27 juli, 2007 20:08, Blogger Elvis Bling Laden said...

milton marx: det hjelper nok litt at du ikke går rundt og kvæler afrikanere, da. Det her en tendens til å sette litt sånne ting i perspektiv ;-)

Josef: Jeg veit. Det er så imponerende at en nesten ikke finner ord. Bortsett fra at jeg finner ord uansett, nesten, da.

 
At 29 juli, 2007 21:46, Anonymous Anonym said...

Beklager Elvis, jeg overså dine treffende kommentarer lengre opp på siden.

Jaja, keiseren er naken og alle vet det, men keiseren selv blånekter. Imponerende er ordet.

 
At 07 mai, 2009 19:24, Anonymous Anonym said...

OK. Vet ikke hvor jeg skal begynne.

For det første; hvis du absolutt skal skrive et slikt innlegg, bør du prøve å være bare en smule mer nyansert og saklig.

For det andre, en person som faktisk finner disse tegningene morsomme, har virkelig en sårende form for humor. Dette kan heller ikke forsvares med at "det er jo ytringsfrihet her i landet!". Det er en stor forskjell på å ytre seg på en saklig måte, og å håne andre rett opp i trynet.

Hvis en muslim hadde hengt opp ei tegning av Jesus på korset med en gjeng applauderende arabere rundt, er jeg ganske sikker på at du hadde reagert ganske mye sterkere på det. Har jeg rett?

Synd å se at du får sånne positive tilbakemeldinger.

 

Legg inn en kommentar

<< Home