mars 21, 2006

Nybakt brød med geitost

Bestemora mi på over nitti år lager først brøddeig. Så baker hu ut deigen i pølser og setter så mange hu kan i ovnen.
Når de første brødene er ferdig, så setter hu inn nye i ovnen, mens de nystekte brøda står å kjøler seg ned på benken. Alt i alt lager hu seksten brød på en gang.
Halvparten av brøda putter hu i fryser'n, og tiner opp etter behov.

Når bestemor er ferdig, så pleier hu å gå inn i stua til bestefar. Han pleier å se på TV eller lese. En dag reiste han seg opp i det bestemor var ferdig. Han spurte;
- "Har du lyst på en brødskive med geitost?"
Hvorpå min bestemor brøyt ut i et hjertelig smil, og sa;
- Åh, ja. Tusen takk! Jeg er så heldig som har en så snill mann!"

Etiketter: , , ,

8 Comments:

At 21 mars, 2006 13:37, Blogger butleninwasentdead said...

Siden bestemoradi er arvelig belasta med å være god feminist, om enn i omvendt rekkefølge, går jeg ut ifra at hun begynner å bli god og dement og rett og slett har glemt at hun har laga brød, da hadde jo bestefaren din vært snill.

 
At 21 mars, 2006 15:05, Anonymous Anonym said...

Uhm. Nå fikk *jeg* lyst på nybakt brød med brunost på ...

 
At 21 mars, 2006 15:52, Blogger butleninwasentdead said...

hva kan du om marxistisk filosofi forresten? da mener jeg elivs bling laden og ikke gud.
Sånn på orntli.

 
At 21 mars, 2006 17:52, Blogger Elvis Bling Laden said...

Mine besteforeldre er avantgarde, men de begynner jo å bli litt gamle. Noe av min bestemors feministiske praksis er kanskje litt forelda. Jeg jeg elsker dem, altså. Det hører vel egentlig med til historien at også _jeg_ fikk nybakt brød med geitost av bestefar ;-) Han er snill, han.

Marxistisk filosofi, du. Tenkte jeg skulle lære litt om dialektikk til helga. Åssen det?

 
At 21 mars, 2006 22:29, Anonymous Anonym said...

Jeg skal være litt upolitisk og kommentere at det der egentlig hørtes mer og mer koselig ut hver gang jeg leser gjennom. Selv om kjønnsrollene er... Nåvel. Politikk var ikke-tema.

 
At 21 mars, 2006 23:04, Blogger Elvis Bling Laden said...

tiram: Jeg spiser bestemors nybakte brød i skrivende stund ;-)
ivers: Det er kult. Da fikk jeg til posten min.

 
At 22 mars, 2006 02:14, Anonymous Anonym said...

To dager gammel butikk-kneipp med gudbrandsdalsost -- hm. Jeg lurer på hvor jeg gjorde av brødformene ...

 
At 22 mars, 2006 11:06, Anonymous Anonym said...

Bestemoren din må være i en fortreffelig fysisk form - å bake ut en brøddeig til 16 brød krever fysisk styrke så det holder.

Forøvrig er jeg sprekkferdig av nysgjerrighet på hvem som gjør narr av meg...

 

Legg inn en kommentar

<< Home