november 15, 2006

bøker du bør ha lest, eller ihvertfall ha i bokhylla!

  • Ursula Le Guin - The Disposessed

  • Du har kanskje lest "Utopia"? The Disposessed er en roman fra den virkeliggjorte anarkismen. Hvis du lurer på åssen dagliglivet under det kommunistiske samfunnet vil bli; les denne. Eller forresten; bare les den uansett!

  • Ursula Le Guin - Left hand of darkness

  • Kjønn? Hva da kjønn?

  • Olaf stapledon - First men last men

  • Denne lett ambesiøse "romanen" tar for seg menneskehetens genetiske historie fra og med 30-tallet og en ca 600 milliarder år inn i framtida. Den er tunglest, men det er til gjenngjeld den mest ambesiøse boka som noensinne er skrivi. Du har aldri - aldri lest noe lignende. Det vil si, med mindre du har lest

  • Olaf Stapledon - The Starmaker

  • Som handler om opprinnelsen av... Universets bevisthet, eller noe. Den rasjonelle forklaringa på en sekulær gud. Det er jævlig storslagent og fett, ihvertfall.

  • Friedrich Engels - Familiens Privateiendommens og Familiens Opprinnelse

  • Marxistisk dialektikk, materialistisk historieoppfattning og sånt. Du kan også høre på en MP3 om den her

  • Robert E. Heinlein - The Moon is a Harsh Mistress

  • Befolkninga på Luna finner seg ikke lenger i å leve under overherredømme av Jorda. De trenger et revolusjonært parti, stramt og disiplinert organisert, under den knallharde og lett autoritære ledelsen av... Nei, nå skal jeg ikke si mer.

  • Ola Bauer - Rosapenna

  • Det er Nordirland, og det er opprør, kjærlighet, krig og sex. Up the IRA!

  • Ola Bauer - Humlehjertene

  • Paris 1968. Halve boka er opptøyer, og det er skrivi så du lukter tåregassen.

  • Gjert Nygaardshaug - Mengele Zoo

  • Rettferdig harme og raseri! La oss sprenge verden til den blir bra. Og du får jævlig lyst til å gå løs på det sjølv.

  • Alan Moore - V for Vendetta

  • En tegneserieroman om en slags bombeanarkist under en framtidig engelsk facisme. Spreng dritten til himmels!

  • James P. Hogan - Voyage from yesteryear

  • Har du noengang lurt på åssen det kommunistiske sammfunnet kan organisereres, sånn reint praktisk? Da bør du lese denne bo... Hei fuckit! Les den uansett.

  • Marge Piercy - Women at the edge of time

  • Radikal utopisk feminisme. Tidsreiser, fri sex, vold, prostitusjon, krig, tankeoverføring og galskap. Alt folk vil ha i én pakke.

  • Marge Piercy - Den Perfekte Mann

  • Den perfekte mann er en futuristisk feministisk vri på den jødiske Golem-myten.

  • Greg Bear - Blood Music

  • Når stamcellene tar over sjappa. Jeg har skrivi om denne før.

  • Greg Bear - Eon

  • Forestill deg at... Eller, det går kanskje ikke å forklare. La meg bare si at denne boka til fulle opprettholder alle kriteriene for en vellykka science fiction bok.

  • Neil Strauss - the Game

  • Åssen sjekke damer. For Strauss er en vanlig samtale en kunst ned i detaljene, som skal analyseres og undersøkes for å finne ut om den fungerer etter intensjonen. Ganske slibrig, ganske kvinnefientlig, ganske overflatisk, men sannsynlighvis ganske effektivt.

  • Torgrim Eggen - Hilal

  • Den store romanen om Indre Oslo Øst.

  • Torgrim Eggen - Trynefaktor

  • Jeg håper han overdriver. Det er det norske Arbeiderpartiet, og det er ikke et pent syn.

  • jehova - Tanákh

  • Debutboka til Gud, og den definitivt mest spennende av dem.

  • Den hellige treenighet - Det nye Testamente

  • Dem plaga deg med denne på barneskolen, men har du lest den? Den er heller ikke stor, veit du. Du leser den på en dag. Og alle burde ha den i hylla si.

  • Allah - Koranen

  • Hold deg informert. Dette er hva gatene leser om dagen. Det er en litt mer poetisk variant av de to forløperne sies det, men jeg leste'n ikke på orginalspråket.

  • Philip Pullman - Den mørke materien (triologi)

  • Harry Potters arvtager. Fantasy / Science fiction om en heltemodig jente som sloss mot den øverste autoriteten. Det er spennende, oppbyggelig, ikke så reint lite okkult inspirert, og med målgruppe jenter ca. 11 år.

  • Anton La Vey - Den Sataniske Bibel

  • Denne boka er i to deler; den første er en filosofisk del som avviser relgion som autoritært og undertrykkende, og den andre er... Vel... Magiske formler og greier. Jeg testa aldri så mange av de formlene, men det var jo litt interessant med denna ego-filosofien i begynnelsen. Og det at jeg har lest den gjør at jeg kan føre samtaler med goth-folk.

  • Lenin - Staten og Revolusjonen

  • Recognize! Les denne og du er garantert årevis med informert diskusjon.

  • Kjersti Ericsson - Søstre, Kamerater!

  • Detta er norsk marxistisk feminismes teoretisk viktigste bok.

  • Karl Marx & Friedrich Engels - Det Kommunistiske Manifest

  • Du trur denna er vanskelig, men du leser den på en ettermiddag. Det er et lite hefte.

  • Garth Ennis & Steve Dillon - Predikanten

  • En tegneserieroman på ni bøker og Guds abdisering og den hellige gral, vampyrer, kjærlighet og annet faenskap.

    Etiketter: ,

    30 Comments:

    At 16 november, 2006 00:27, Blogger Morten said...

    Flott å se at det er andre som også digger "Preacher" :)

     
    At 16 november, 2006 01:02, Anonymous Anonym said...

    Mengele Zoo er en fantastisk bok! En av de meget få bøkene jeg har lest to ganger.

    Men jeg savner Nittenåttifire på lista di! Den er også en utrolig bra bok alle bør ha lest.
    Og Et dukkehjem hadde også fortjent en plass..

     
    At 16 november, 2006 14:09, Blogger Elvis Bling Laden said...

    Dreggers: jupps! Det er en monumental greie. En sinnsyk leseropplevelse.
    Børge: Mengele Zoo er dritbra. Den blei bare bedre av at Nygaardshaug sjølv skreiv et innlegg i dagbla umiddelbart etter 11 september, refererte til boka og sa at "vi er IKKE alle amerikanere".
    1984; jeg har lest den, og nei. det er en _viktig_ bok på mange vis, men det er ikke mye til leseropplevelse, ærlig talt. Du koser deg ikke når du leser'n. Ikke jeg, ihvertfall. Dessuten oppfyller den ikke kriteriene for Science Fiction. Dukkehjem? Nå mens vi er inne i Ibsenåret? Neppe! Det er en overvurdert bok hvis jeg noengang har lest noen sånne. Den er mer overvurdert enn Da Vinci code, og betydelig mindre lesbar.

     
    At 16 november, 2006 14:24, Anonymous Anonym said...

    "Et dukkehjem" er jo et skuespill, og bør uansett ikke bedømmes opp mot romaner. Det er meininga du skal se det framført på en scene, ikke at du skal innta det på papir.

    Mmm, men ... Driver du med utlånsvirksomhet, Elvis? :)

     
    At 16 november, 2006 14:33, Blogger sjur sævik said...

    hei, her var det mye bra lesestoff, og aapenbart mye jeg ennaa har tilgode aa lese, saa takk for de gode anbefalingene!
    Jeg leste familien privateiendommenosv. og det var en opplevelse, for aa si det saann, men men jeg har hoert en del ondsinna snakk om at en del det vitenskapelige grunnlaget for boka er forelda, noe til og med uriktig. Veit du om/hvor det finnes litteratur som kommenterer/retter opp feil?

    Slenger meg paa uforbeholden hyllest av preacher; banker gothpiss som sandman ned i stoevlene, og er etter min mening muligens det beste serie verket som finnes, mye paa grunn av at den faktisk har en klar begynnelse og slutt, og at det ikke er blitt lagd en million spinnoffs eller andre serier i samme "univers"..

    Naar det gjelder tegneserier og hellige boeker; har du vaert borti 6 binds tegneserie eposet om Buddha av Osamu Tezuka ? i saafall, hvorfor er den ikke paa lista di?

     
    At 16 november, 2006 16:05, Blogger Elvis Bling Laden said...

    tiram: Skuespill eller serie eller roman eller hva faen, det er ikke så jævla nøye, synes jeg. Jeg er uansett ikke så stoka på "et dukkehjem".
    Når det gjelder utlån, så spørs det vel litt, kanskje.. Jeg gjør jo det. Hva vil du ha?
    Sjur: meget godt spørsmål. Jeg har ikke hørt om at det finnes noe samla, men det er nok helt sikkert riktig at noe av detta er utdatert. Uansett er det bra.

    Jeg kjenner ikke Buddha av Osamu Tezuk. Det er sikkert derfor den ikke er med.

    Ellers så synes jeg jo det lukter av at Fables er en kandidat til tegneserie-kanonen, men den er jo ikke ferdig enda.

     
    At 16 november, 2006 17:22, Anonymous Anonym said...

    For det første er det utrolig mye morsomere å lese Simone sin grisebanking av Engels enn å holde seg med dederre reduksjonistiske, mekanistiske, vulgariserende Engels-greiene.

    Når det eneste forsvaret du har mot dette er Kjersti Ericsson er du ikke i posisjon til å si noe-som-helst negativt om Ibsen. Ibsen er faktisk rørende. Det er vakkert. Og mye mer PK enn Engels.

    Le Guin på begynnelsen oppretter en del av skaden, men altså, Det annet kjønn. Den er ganske lang, det er bare å sette i gang.

     
    At 16 november, 2006 18:19, Blogger Elvis Bling Laden said...

    anonym: du vil kanskje ikke tro det, men jeg har faktisk lest "det annet kjønn" også. På norsk. Oversatt av Torill Moi. Det er mulig det er hu som var problemet.
    Enda en gang; det er en åpenbart viktig bok. Men lesbar? En fryd å lese? Jeg tror faktisk det er DEN boka jeg har sliti mest med å lese noengang. Den er et mareritt fra side én. Seriøst.

    Men i den grad det er underskudd på feminisme, så ville jeg heller sette opp The S.C.U.M. manifesto (Society For Cutting Up Men) med Valerie Solanas. Den er ihvertfall morsom, og den veier opp for årganger med Playboy. (Men du bør ikke ha årganger med Playboy i hylla likkavæl!)

    Og du kan altså si mye rart om Engels (nei, det kan du ikke - det er bare sånnt man sier) men MEKANISK er vel litt skivebom, føler jeg.

     
    At 16 november, 2006 20:01, Anonymous Anonym said...

    Godt å se noen Heinleinlesere som ikke setter "Stranger in a strange land" først. Min Heinleinfavoritt er forøvrig novellesamlingen "The Green Hills Of Earth".
    Ellers synes jeg det mangler en forfatter:
    H G Wells. Ikke "war of the worlds", men heller "the island of doctor Moreau". Skummelgodgrøss! Og så fullstendig imponerende parallell til noe av dagens heller tvilsomme biovitenskap.
    For he who breaks the law...

    KEE

     
    At 16 november, 2006 20:28, Blogger Elvis Bling Laden said...

    Kee: Hehe.. Ja, vel. Faktisk så kom jeg på "stranger" litt etter at jeg hadde publisert lista. Jeg liker den også veldig godt, altså. Det er ordentlig god science fiction, og jeg trur jaggu den også.. javvist, den oppfyller flere av mine kriterier også. Men "the moon is a harch mistress" er da morsommere å lese? Ikke? Også er det gøy med revolusjoner. Han har sånne formuleringer som "but the revolution allso has a political side" (altså ikke BARE millitær) og det er jo morsomt. Eller er det en annen bok?

    Jeg har forsøkt meg litt på H.G. Wells. Jeg kosa meg med Time Machine (først som tegneserie i illustrerte klassikere som liten, så som roman, og sist som en litt undervurdert kul-dårlig b-film) noen noveller, og to av hans utopier. Det finnes en tredje utopi som jeg ikke har lest som heter "Year of the comet" og angivelig er den beste, men de to første var så dårlige at jeg nesten ga opp sjangeren.

    War of the worlds er veldig flott som hørespill. Den er lett å finne på piratebay, trur jeg. "the island of doctor Moreau" har jeg ikke lest.

     
    At 16 november, 2006 21:48, Anonymous Anonym said...

    Hmmm,
    Er det dine politiske preferanser som har fått deg til å se bort fra klassikere som Karel Capek (Salamanderkrigen), Aldous Huxley (Brave New World), Orwell(Animal Farm, 1984), Ray Bradbury (Farenheit 451, The illustrated man, m.fl), Kurt Vonnegut (Sirens of Titan, Galapagos, m.fl.) eller er du rett og slett ikke tørr bak ørene?
    Når en først skal kikke på nyere SF bøker kommer en vel ikke utenom Dan Simmons (Hyperion)?
    Det mulig en bør lese Allisteir Crowley og LeVey for å kunne diskutere med gother, men i så fall gidder jeg ikke.

    I all uærbødighet, deres Unåde :-)

     
    At 16 november, 2006 22:34, Blogger Elvis Bling Laden said...

    Nei, du har rett! Salamanderkrigen fortjener definitivt en plass! Helt klart! Det er brilliant. Huxley, bradbury og Orwell er oppskrytte, men Vonnegut bør kanskje undersøkes nøyere. (jeg har lest én bok som kanskje er vonnegut, Hyperion har jeg forsøkt meg på, og lagt fra meg. Og det er klart det er flere bra bøker i verden enn akkuratt disse jeg har lista opp.
    Dette er altså ikke min forsøksvise liste over alle-bra-bøker-i-hele-verden, sjølv om jeg forstår at min noe overdrevne ego kan gi deg det inntrykket, men bare en liste over bøker det er pinlig å ikke ha i bokhylla.

    Men du vil da vel ikke påstå at det er pinlig å ikke ha hyperion i bokhylla? Og Crowley går det ikke ann å lese med mindre man er på jakt etter okkulte partytriks. Jeg blir litt redd for folk som har crowley i bokhylla. Men jeg er jo også en guds mann :-)

     
    At 16 november, 2006 23:23, Anonymous Anonym said...

    Kurt Vonnegut har (som sitt alter ego Kilgore Trout) stort sett en påklistret SF- merkelapp. Etter min mening bruker mange gode forfattere *SF* som kuliss eller virkemiddel for å skrive Social Fiction (som er deres egentlige anliggende). Mine Vonnegut-anbefalinger var basert på dine "rammekrav".
    Egentlig vil jeg anbefale Kurt Vonngut's gjennombrudd: Slaughterhouse 5, som er en retrospektiv dystrofi om hans erfaring som (for øvrig som amerikaner av tysk herkomst-) ung tilfangetatt menig under de alliertes bombing av Dresden. (Undertittel "A children's Crusade").
    Skal du ha en skikkelig appetizer på Vonnegut vil jeg anbefale "A Breakfast of Champions" Hvis du først knekker kodene er den hylende morsom. Det er nesten et tilbakebetalt studielån siden jeg leste den, men jeg tror den fortsattt holder mål.
    Jeg har egentlig ikke veldig sterke meninger om hva slags SF-bøker en bør ha i bokhylla, men lånte Hyperion av min sønn, og syntes det var en del originale grep med referanser til religion og religioners "anatomi og fysiologi", hvis du skjønner hva jeg mener.
    Og så må jeg vel nesten få legge inn reklame for en av mine favoritter -som jeg alt for skjelden ser i Norge: Raymond M. Smullyan. Du finner en bra artikkel om han på Wikipedia.
    Jeg har allerede markedsført ham hos Mihoe. Hans dia(eller er det mono-)log mellom "en dødelig" og gud i "Is God a Taoist" er dyp, vesentlig og morsom. Den finnes i "Tao is Silent". Og for ordens skyld i den sammenheng: Jeg synes "The fine art of Zen and motocycle maintenance" er oppskrytt.

    Cassanders
    "Half the lies they tell about me are true".
    S.Gorn's Compendium of Rarely Used Clichés

     
    At 17 november, 2006 08:38, Blogger RevolusjoNilsen said...

    Fantastisk=)

    Rogaland SU holder på å bygge opp sitt Røde bibliotke så denne lista kom godt med=)

     
    At 17 november, 2006 14:01, Anonymous Anonym said...

    Så bra at du har lidd deg gjennom Det annet kjønn, selv om man kanskje ikke skulle *lide* seg gjennom en slik fornøyelse. Om du mener det blir for drøyt å kalle Engels en mekanisk tenker, anbefaler jeg deg å svelge tungt og oppsøke traumet en gang til. Bare det bittelille kapitlet om historisk materialisme. Tar kun kort tid å lese, og så slipper du å ha noen illusjoner om materialisme etterpå (det er fint med materialisme, men den har sine grenser).

    Ellers så tenkte jeg du sikkert kom til å trives her, dere har faktisk mye felles:

    http://www.fantasticmetropolis.com/i/50socialist/1/

     
    At 18 november, 2006 03:12, Blogger Elvis Bling Laden said...

    jeg er litt usikker på hva du vil ha meg til å lese på nytt, nå; Det annet kjønn, eller familiens, privateiendommens...?

    Håper det ikke er "det annet kjønn", for den står et eller annet sted bak noen andre bøker, tror jeg. Det er jo, som nevnt, en bok jeg hadde gleda meg til ikke å lese igjen.

    Den lista over 50 bøker sosialister bør lese var veldig bra. Det er vel egentlig bare å bestille fra den lista der, vel.

     
    At 18 november, 2006 14:24, Anonymous Anonym said...

    Jeg tror nesten jeg må komme med en slik post med smarte bøker JEG har lest, slik at jeg kan føle meg litt belest igjen. Det gjorde jeg ikke her.

     
    At 19 november, 2006 07:28, Anonymous Anonym said...

    Lenin was a swindler.read more...

     
    At 19 november, 2006 11:38, Anonymous Anonym said...

    Sjur og Elvis.
    Hvis dere leter etter en nyere bok om moralsk / etisk begrunnelse for rettferdig fordeling, kan det være lurt å skaffe seg Rawls: "A theory of Justice".

    Denne diskusjonen startet for øvrig med Elvis' "minimumsliste", som flere etter hvert har supplert.
    Er det virkelig ingen som har guts til å forsøke seg på bøker som foklarer eller begrunner "den andre siden's" standpunkter? ......
    Locke, Mill, Hayek, Friedman, Sachs....
    Det er selvfølgelig nyttig å kjenne sine "fienders" argumenter, men det virker litt påfallende at dere i så liten grad ser ut til å være interessert i å virkelig utfordre deres egne analyser av verden.

    Cassanders
    If you're not prejudiced, you just don't understand
    S.Gorn's Compendium of Rarely Used Clichés

     
    At 20 november, 2006 13:16, Blogger Ronny K said...

    En tegneseriekommentar:

    Dersom dere blir litt lei av det kjeldelige liksomintelektuelle pseudoreligiøse angloamerikanske vrøvlet (Preacher), kan jeg anbefale følgende sentraleuropeiske kulturskatter:

    Enki Bilal og Pierre Christin:
    Jakten (The Hunting Party) og
    Den sorte ordens falangister (Order of the Black Brigade

    For ordens skyld, jada - Preacher kan være moro det, litt som Christopher Walken som engelen Gabriel kan være det, men stor kunst er det ikke, og nødvendig lesning? - Langt derifra.

    Åndssnobb? Jeg? Neida - bare later som.

     
    At 20 november, 2006 16:37, Anonymous Anonym said...

    Det er vel fleire bøker på lista jeg kunne tenkt meg å låne, Elvis, men hva med f'sempel "Mengele Zoo" og "Hilal", sånn til å begynne med? Så kan jeg presse på deg "Always Coming Home" av LeGuin til gjengjeld, viss jeg klarer å få Ingrid til å levere den tilbake.

     
    At 21 november, 2006 06:57, Anonymous Anonym said...

    Dere finner for øvrig et (svært sjeldent) intervju av Pirsig (...Zen and Motorcycle Maintenance) her:
    http://observer.guardian.co.uk/review/story/0,,1951397,00.html

     
    At 21 november, 2006 14:04, Blogger sjur sævik said...

    Ronny k: jeg har ikke lest seriene du anbefaler, men vil bare nevne at i mine oeyne er den stoerste fordelen med preacher nettopp at den er nordamerikansk og ikke sentral-europeisk, fordi preacher selv om den skulle vaere "liksomintelektuell og pseudoreligiøs" i hovedsak tar sikte paa aa og male et bilde av den nord-amerikanske kulturen og identiteten fra innsiden, noe som jeg tror ville vaert vanskelig gjort fra intellektuelle i Paris.

     
    At 21 november, 2006 23:04, Blogger Misha BB said...

    Fine ting på lista, men jeg ville jo trudd at med din avatar ville du inkludert Transmetropolitan?

    En annen tegneserie som er verdt å lese - nei for å si det som det er: den beste tegneserien i verdenshistoria sammen med "V for Vendetta" - er "Persepolis" av Maryam Satrapi: Revolusjon, fundamentalisme, imperialisme, kvinnesak, møtet med Europa... You name it. Fantastisk illustrert.

    Vonnegut: Enig i at "Slaktehus 5" troner høyt, men "God bless you, Mr. Rosewater" er en god nummer to.

     
    At 22 november, 2006 15:16, Blogger Elvis Bling Laden said...

    Kjedermegpåjobb: ja.. Eh.. Det blei kanskje litt i obskureste laget, alt i alt. Shit au. Jeg får komme med en del 2 og anbefale Pippi Langstrømpe og sånnt.
    Anonym: jeg trur du er litt av en svindler sjølv, jeg.
    Cassanders: Du anbefaler Locke, Mill, Hayek, Friedman, Sachs, men jeg trur du har misforstått intensjonen med lista. Det er jo ikke om å gjøre å ha bøker det er FLAUT å ha i bokhylla!
    Ronny: her er jeg faktisk uenig med deg. Jeg liker den moderne amerikanske tradisjonen mye bedre enn de franske og belgiske seriene. Preacher er en ordentlig historie som tar deg med opp og ned og opp igjen, men ma-ange lag og detaljer, med morsomme, groteske, romantiske og spennende partier. Preacher er stor "kunst", og absolutt obligatorisk lesning. Som historieforteller faller Bilal igjennom i sammenligninga. Men tegningene hans er selvfølgelig helt fantastiske.
    Tiram: Allways coming home har jeg stående allerede. Men jeg skal se etter bøkene til deg. Ellers så har jeg sett "Mengele Zoo" i opptrykk helt nylig, tror jeg.
    Sjur: Jeg er enig med deg. Pluss at den OGSÅ tar for seg relgion og sånt. Men det er bare bra. Det er en egen sjanger jeg setter stor pris på. Samma som Gods Army, Lucifer, Constantine pluss pluss. Fint alt sammen, synes jeg.
    Misha BB: Transmetropolitan er en fantastisk serie. Kanskje min favoritt. Men den er ikke en avslutta historie med en start og slutt. Det er mer av en serie enn en roman. Det har ikke så mye for seg å lese den i ett strekk, til det er det for mange historier og for mange brekk, synes jeg. Du har helt rett når det gjelder Persepolis. Det er en instant classic. fantastisk lesning. Spesiellt den første delen.

     
    At 23 november, 2006 20:11, Anonymous Anonym said...

    Det er mulig jeg har misforstått. Jeg trodde bokhyller var oppbevaringssted for bøker, ikke et utstillingsvindu for posører.

    Synes du ikke det blir litt fattigslig hvis du må definere deg selv ut fra hva slags ideer du IKKE vil undersøke?

    Cessanders
    If you're not prejudiced, you just don't understand.
    S.Gorn's Compendium of rarely used Clichés

     
    At 23 november, 2006 22:15, Blogger Elvis Bling Laden said...

    "Jeg trodde bokhyller var oppbevaringssted for bøker, ikke et utstillingsvindu for posører."

    Vanlig misforståelse, det dær.

     
    At 24 november, 2006 00:00, Anonymous Anonym said...

    "The master and margarita" - Mikhail Bulgakov. Har du glemt den? I etterkant er jo ofte de kuleste bøkene de som er et ork å komme seg igjennom, men samtidig verdt hver side med slit ...

    Bilal er jo mye en smakssak. Men Ronny K sine anbefalinger er svært lesbare, om de ikke akkurat hører hjemme på lista. Jeg har begge i bokhylla sjøl.

     
    At 24 november, 2006 11:18, Blogger Misha BB said...

    Å ja, jeg må bare supplere "Studenten". Dette er kanskje verdens beste skjønnlitterære bok. Men ikke enig i det hele tatt i at den er vanskelig å komme seg gjennom da, man blir jo sittende helt fast i den!

    http://en.wikipedia.org/wiki/Master_and_margarita

     
    At 18 desember, 2006 00:54, Blogger Murat said...

    Savnet Sin City littegranne jeg. Ja, det er en tegneserie, men så lenge du fører opp V for Vendetta føler jeg at Sin City blir obligatorisk.

    Ellers syntes jeg listen er bra, selvom jeg nok ville suplert med Trainspotting, Naguib Mahfouz og Amin Maalouf: samarkand..

    Litt hvite tendenserer vi til å bli her oppe på berget, selvom jeg sitter i glasshus med lomma full av småstein: Trainspotting er jo den hviteste boka i verdenshistorien.

    KozogKlemz

     

    Legg inn en kommentar

    << Home