februar 11, 2008

å tenne på bin-laden

Det finnes grovt sett to slags type mennesker i verden;
Det er de som kjøper lightere, og det er de som aldri kjøper lightere.

Noen mennesker ender altid opp med lomma full av lightere, og er fullstendig ute av stand til å si noe som helst om hvordan de har havna der. Vel, sannheten er selvfølgelig like sørgerlig som den er opplagt; det er den andre gruppa av menneker som stadig kjøper sine egne lightere.

Jeg er redd jeg sjølv tilhører den siste gruppa. Jeg kjøper lightere.

Men jeg skal ikke skjelle dere ut, og trekke sammenligninger og alskens feelbad-greier. Neida. Jeg skjønner åssen det er. Lightere passerer gjennom hender uten at du legger spesielt godt merke til hvor den kom fra, og ingen sier eksplisitt at de gjerne vil ha den tilbake. Lighteren havner i lomme på refleks.

Vi snakker ikke egentlig om tyveri her, altså. ikke bevisst tyveri, ihvertfall.

Vi som finansierer lighter-kommunismen på egenhånd får altså objektive interesser av å gjenninføre privateiendomsretten over lighteren! Å rive den ut av den kommunistiske felleseiendommens sfære!

Men jeg ønsker ikke engang å drøfte lighterenes politiske økonomi, langt ifra. Det er snakk om lighterens bruksverdi. Det første er åpenbart - de er veldig praktiske til å tenne på ting med. Sjølv bruker jeg de hovedsaklig til å sette fyr på sigaretter. De av oss som har begynnt å røyke på et tidspunkt veit å sette pris på den sosiale funksjonen ved å gi og å få fyr. Enda bedre, hvis du ikke har lighter tilgjengelig, så kan du altids pule røyken. Det er da ganske hyggelig, ikke?

Hvis du har lightere med foreksempel nakne damer (eller herrer) på, så har du alt noe å prate om.

- Hehe.. Ja, nei. Det er jo altså ikke sånnt jeg vanligvis ville gått med, da.. Jeg bare skulle kjøpe en lighter, jeg, også la jeg ikke merke til motivet før etter at jeg hadde gått! Er ikke det spesielt at de gir meg den uten å undersøke om jeg er interessert?

Eventuelt
- Sjekk DE muggene, 'a! Det hadde vært noe, vel? Høhøhø!

Eller:
- Hennes skjønnhet blekner i din nærhet. Hu er langt ifra så heit som du. Ikke engang med åpen flamme!

Her er det sosiale muligheter som ikke en skarve nr. One lighter er i stand til å levere. men en lighter kan ha flere funksjoner. Min favoritt, den nyanskaffede "Barce lona" lighteren blei anskaffa på en reise til Marokko, og har ikke bare en litt morsom tredjeverdenskrivefeil påtrykt, men har også et innebygd lys, akkuratt nok til å lyse opp for å finne lysbryteren.

Etter nøyere undersøkelser viser det seg altså at den ikke bare lyser opp i reint faktisk, fysisk forstand, men at den tenner et lys på en dypere måte. At den viser veien i en hard tid ikke bare i faktisk forstand. At dens ledestjerne inspirerer og skremmer millioner av mennesker.

Mine damer og herrer - verdens tøffeste lighter; den forkledde Osama Bin-laden merchendiselighteren!


Etiketter: , , ,

2 Comments:

At 12 februar, 2008 03:20, Blogger Milton Marx said...

Sånn lighter må jeg få meg... Skal ikke du innom på fest? Jeg holder sprit og sig.

 
At 18 februar, 2008 17:29, Blogger Elvis Bling Laden said...

jojo! Jeg har jo sett bilder av barskapet ditt, så det er egentlig en gammel drøm!
Men jeg er redd jeg i et anfall av... vel... beruselse forsøkte å åpne en ølflaske med binladen-lighteren min. Den kan fortsatt brukes til å prosjisere skremmende bilder på veggen i mørke rom, og den kan iogforseg brukes til å tenne sigaretter med, men den er liksom ikke noe å ta med i lomma lenger, desverre. Det er min store sorg.

Nuvel; jeg har større også, altså.

 

Legg inn en kommentar

<< Home