september 03, 2008

eksklusjon av Tjen Folket?

I følge web-sida til Tjen Folket, har Arnjlot Ask sendt følgende brev på vegne av Rødt:
"Til Kenneth Fuglemsmo, medlem av Rødt Trondheim.

Vi kan ikke akseptere at medlemmer i Rødt arbeider med å bygge en ungdomsorganisasjon som motarbeider Rødt sin egen ungdomsorganisjon. Velger du å fortsette med det, må du forlate Rødt. Vi gir deg 1 ukes frist på å klargjøre hvordan du vil forholde deg til dette.

Vi viser til § 13 i Rødt sine vedtekter og landsmøtevedtaket."


Brevet er foreløpig ikke omtalt på Rødt sine web-sider.

Tjen Folket har svart her

I vedtektene til Rødt heter det:
"§ 13 Disiplinærtiltak

Om ein medlem skadar eller motarbeider Rødt eller bryt vedtektene, kan grunnorganisasjonen eller landsstyret sette i verk disiplinærtiltak. Desse er: åtvaring, tilbaketrekking frå verv, suspensjon eller eksklusjon. Vedtak om disiplinærtiltak skal vere skriftleg med grunngiving. Eksklusjon krev kvalifisert fleirtal, 2/3 av dei stemmeberettiga på landsmøtet. Eksklusjon kan ankast til landsstyret og/eller landsmøtet."


Formuleringa "skadar eller motarbeider" gjør det neppe soleklart at dette er snakk om en eksklusjonssak. Ask mener at opprettelsen av et konkurrerende ungdomsforbund kvalifiserer til å "motarbeide". Spørsmålet er om det er rimelig å skulle gjøre noe annet ettersom de er ekskludert av Rød Ungdom. Sånn det ser ut for meg, så er dette i virkeligheten full politisk støtte og oppbacking av Rød Ungdoms eksklusjoner av Tjen Folketmedlemmer fra Juni iår.

Okei. Greit. Er det den slags spilleregler som gjelder, så får det heller være dét.

To umiddelbare konsekvenser av en eksklusjon av Tjen Folket fra Rødt:
  • Drømmen om en breiere samling under Rødts faner er over.

  • Personlig synes jeg det er trist. Jeg tillot meg et visst håp en stund, men nå blir det sørgerlig tydelig åssen ideologisk takhøyde partiet tillater.

  • Det betyr også at skjellsordet "stalinist" er forbudt å bruke for noen av Rødts medlemmer mot noen medlemmer av Tjen Folket for all framtid, uavhengig av hvor mye de måtte smykke seg med bilder av den orgelkpompetente beskjeggede mannen.

  • Rett skal være rett.

    Etiketter: , ,

    2 Comments:

    At 03 september, 2008 20:35, Blogger Ronny K said...

    Tja... Nå virker det jo som TFs plan har vært å opptre på en måte som framprovoserer en eksklusjon ganske lenge, slik at de kan gå ut med brask og bram samtidig som de spiller offer og prøver å narre med seg flest mulig. (Men hva vet jeg, jeg har ikke vært med på de hemmelige møtene sammen med Kamerat Michelin og Kamerat Nokian.)

    På et slikt grunnlag blir "bredde" vanskelig, og jeg tror mer på Fantomet-metoden: Vær snill og grei stort sett, men hard mot de harde (=sekterisk mot sekteristene).

    Et av de viktigste momentene med samlingen til Rødt, slik jeg ser det var å bli kvitt den svært uheldige situasjonen med "parti i partiet" og to moderparti for RU - det ga bare gjensidig mistro. Da er det åpenbart mener jeg, at man ikke kan godta at nye etablerer seg på samme viset ved å drive spekkhoggervirksomhet innad i partiet.

    En trist sak, men det triste er at TF-medlemmene ikke har vært i stand til å (el. eg. ønsket å) oppfange de horder av signaler de har fått, og slik lar det gå så langt som dette...

    Jeg for min del orker ikke å bruke mer tid på TF - slik Monty Python-krangling tar fra meg lysta til å drive politisk arbeid...

     
    At 08 oktober, 2008 22:57, Blogger Tina said...

    Tenkte jeg skulle skrive en lang, ja så alt for lang kommentar, men det tror jeg at jeg driter i. Jeg er lei av dette. Det var en politisk uenighet som RU ville løse. De mente det var en antagonistisk motsigelse og kastet oss ut. Dette var ikke bygget på at vi gjore dårlig lokalt arbeid men rett og slett på våre meninger. Når jeg ble kastet ut av RU ville jeg ikke fordunste i en verden full av kapitalismens elendigheter men fortsette kampen. Derfor RKU. Fordi RKU er folk som tar revolusjon og klassekamp på alvår. Og sorry Ronny det er ikke jeg som legger opp til Monty Python-stil her, det er RU. Hadde det vært opp til meg, hadde jeg fortsatt vært i RU, og fortsatt et godt arbeid lokalt, og fortsatt kampen for MLM.
    www.kommunisme.no

    PS: Elling, den redigeringa av bildet er ikke representativt for mehrnaz.

     

    Legg inn en kommentar

    << Home