mars 27, 2006

En tigger på Tøyen

På tøyen sitter en tigger. Nå er det etterhvert ganske mange tiggere rundt i Oslo, men denne mannen kjører plakater og greier. Jeg fikk lov å ta bilder av plakatene hans. Det er varianter av samma teksten.

"Du har ingen garanti mot å havne her. bilulykke - kreft - arbeidsuhell - 25 % havner her"

"Prøv å se deg selv her. Sjangsene for at du havner her er større enn at du vinner i Lotto. Kreft - bilulykke - arbeidsulykke - partydop - m.m."

Han sier han ikke er narkoman lenger, men at han har så stor gjeld at det er vanskelig for han å komme ut av livssituasjonen sin likevel. Hvis han begynner å tjene penger hvitt, så vil pengene gå til å dekke gjelda hans så lenge han lever.

Han foreslår følgende reform: Når narkomane kan vise at de nyktrer, så bør gjelda deres begynne å ettergis litt etter litt. Det gir motivasjon til å holde seg nykter over lang tid, for minsker farene for tilbakefall.


Jeg spurte han om hvor han hadde talla sine fra, om de 25% som han skreiv på plakaten var basert på noe statistikk eller noe, men han sa at det var bare basert på hans observasjoner blandt narkomane. Det høres fornuftig ut for meg at mange narkomane, kanskje de fleste, har opplevd ulykker og tragedier uttafor dems kontroll, sjølv om 25% av ulykker nok er noe spekulativt. Likevel setter mannen finger'n på noe viktig. Du er ikke så trygg som du tror. Det er ikke stor forskjell på oss.

Jeg spurte også om det virka.
- "Virker? Hva mener du?"
- "Jeg mener plakatene. Får du mere spenn av å ha dem der?"
- "Nei, men folk slenger ikke så mye med leppa når de ser plakatene."

Etiketter: , ,

10 Comments:

At 27 mars, 2006 15:44, Anonymous Anonym said...

Jeg har ikke noe statistikk for hånda jeg heller, men det er vel blant anna en del som har endt opp som narkomane etter å ha kommet ut for morfinpusherne i helsevesenet.

Et kjapt Google-søk bladde opp blant anna denne sida:

http://www.auf.no/innflytternes/Artikkel%20-%20Knut%20Lovli.html

Det er vel han som pleide å sitte nede på Karl Johan før, trur jeg. De 50% han nevner høres litt drøyt ut, men det er vel ikke mye pålitelige tall å finne heller. Det nærmeste jeg kommer i farta er dette:

http://www.bks.no/ekspertg.htm
(Søk etter "Hvem blir narkomane?")

Og der står det jo ingenting om hvordan det faktisk gikk til at de havna utpå. Og uten sammenlignbare tall for ikke-narkomane er den oversikta lite nyttig.

 
At 27 mars, 2006 19:30, Anonymous Anonym said...

Jeg vet ikke helt hva jeg mener om det, men jeg ga ham femti spenn og en kopp kaffe i dag.

 
At 27 mars, 2006 19:51, Anonymous Anonym said...

Når jeg ser nærmere på Elvis' bilder ... Er det Knut, samma mannen som på AUF-lenka over?

 
At 28 mars, 2006 02:03, Blogger Elvis Bling Laden said...

Hehe. Verden av intelektuelle tiggere er kanskje begrensa likevel?

 
At 28 mars, 2006 15:08, Blogger Magnus said...

Partidop... er det noko dei har i AUF? Vidar Gjørme fekk vel aldri tilbod om det, Elvis?

 
At 28 mars, 2006 16:14, Anonymous Anonym said...

Magnus: Du og jeg nyter nok begge å pirke på andres skriveleifer, men vi klarer sikkert å sparke _oppover_ også, om vi gidder. :)

 
At 28 mars, 2006 22:28, Blogger Magnus said...

Vel, eg må seia at partidop var eit morosamt ord, då.

Det gjev mange ulike assosiasjonar for meg, i alle fall.

 
At 29 mars, 2006 22:17, Blogger Marina said...

Bare vent til neste valgkampanje, så blir det partidop nok for alle!

Iallefall for oss som vet hvor de største dophuene finnes...

 
At 05 april, 2006 02:19, Blogger Elvis Bling Laden said...

Hvor finnes de største dophuene?

 
At 25 juni, 2006 23:13, Anonymous Anonym said...

Øyh! det er han fra den tv-serien jo!- "Siv og Knut". Han er gift med Siv, de klarer seg mye bedre nå som hun også er rusfri og alt mulig. De to er det mest rørende jeg har sett det siste halvåret, og han må være norges største hverdagshelt. Han tagg 14 000 kroner for at de skulle kunne ha et ordenltig bryllup i 2003

 

Legg inn en kommentar

<< Home