juni 17, 2006

Paris, the black panther of rap

Shit.

Jeg skulle gå glipp av århundrets konsert. Min store store helt fra back in the days kom til Oslo Fredag. Jups, da. Da fant jeg det passende å dra til Røros for å se på sau. (ikke et vondt ord om Røros, altså.)

Jeg mener, jeg så KRS One sist lørdag. Sinnsyk jævla konsert. Jeg har sett Public Enemy ihvertfall tre ganger. Jeg har sett Ice T, Ice Cube, Jungle Brothers og Africa Bambaata on the weels of steal.

Paris, derimot. The black panter of rap. Mannen bak "make their brains hang out", "coffie, donuts and death" og "bush killa" får man bare èn sjangse til å se. Han er ikke noen reisende mann.

Han har sloss for å få utreisetillatelse i mange år. Som enhver god amerikaner, har han selvfølgelig stemplet "terrorist".

Han var den hardeste av de harde militante svarte separatistene. Tøffere enn Ice Cube, mer radikal enn Chuck D. Paris var den som lagde den sinteste og slemmeste partymusikken i det politifiserte hiphopmiljøet på begynnelsen av nittitallet.

Og her er jeg i Røros.

Så får jeg melding på sms: "Paris er avlyst."

Høh? Det viser seg at Paris slett ikke er booka til å spille konsert, men til å holde et foredrag i forbindelse med African History Week. Han går ut på scenen, forklarer situasjonen, og går igjen.

Nedtur. Opptur.

(Aldri hørt om mannen? Skjerpings! Besøk Guerrilla funk med èn gang)

Etiketter: , ,

5 Comments:

At 17 juni, 2006 08:57, Anonymous Anonym said...

Best for deg at det ikke kommer et vondt ord om Røros ja, ellers skal jeg gjøre himmel til helvete og helvete til himmel

;O)

 
At 17 juni, 2006 13:13, Anonymous Anonym said...

Jeg har et lite ønske, og siden Gud svært sjelden bønnhører meg syns jeg godt hun kan trå til her: Tips om konserter i forkant!

 
At 17 juni, 2006 15:54, Anonymous Anonym said...

Mannen prata lenge og vel på P3 :)

 
At 17 juni, 2006 17:10, Anonymous Anonym said...

Kjipt at det ikke ble noen konsert med Paris. Hadde absolutt vært verdt å få med seg.
Men: KRS-One, Masta Ace, Guru og så videre og så videre. Heldige Oslojævler!

 
At 17 juni, 2006 19:13, Blogger Elvis Bling Laden said...

si noe stygt om røros? kunne ikke fallt meg inn. flott by. det er mest timinga, veit du.
leni: mjoo.. kanskje. jeg får se det ann. det er jo ellers almenn kunnskap at det er styggen sjølv som har den gode musikken.
vegard: på national rap show? da kan man kanskje høre programmet på nett? han har gitt et intervju der før.
R: Jeg veit vi er priviligert med mye konserter. jeg bare syter. ellerno...

 

Legg inn en kommentar

<< Home