juli 19, 2006

Klassekampens avantgarde går baklengs inn i framtida

"Massene har hatt en svingende popularitetskurve. I tjue- og tredveåra var de kulturkonservative livredde for massesamfunnet. Fascister og sosialister likte massene godt, så lenge de marsjerte i deres retning..."

"...Nå er det plutselig blitt populært å hylle massenes inntog igjen. Årsaken er internett."


Orda tillhører Magne Lindholm fra gårsdagens Klassekampen (18. juli 06).
"Massene" er livsfarlige!

Avisa bruker to artikler på å skrive om et fenomen begge artiklene mener er bortkasta tid: De skjeller ut diskusjoner på internett. Avisa Klassekampen er så progressiv at de ikke tror internett har noe for seg, så det er derfor umulig å linke artiklene, men det er en forsidehenvisning fra Mona Ringvej (Kjør Debatt), hvor forsideteksten påstår at "Nettdebattene er ikke et "demokratisk eksperiment" der ulike stemmer kommer til orde."


Hele artikkelen er en kommentar til denne uviktige posten og debatten, og hu refererer også til kommentarer fra leserne på artikkelen på en positiv måte (spesielt inlegget skrivi av Mulleh). Likevel konkluderer hu altså med at "De kan like godt kalles et udemokratisk eksperiment"..

Hu fortsetter "...Hvorfor skulle en nettdebatt nå egentlig fylles med problemløsningsretorikk all den stund nettdebatter aldri er ment som et offentlig, problemløsende forum? Anonymiteteten og avstanden til de politiske fora (min utheving) gjør nettdebattene til gjørmebryting, fordi her er man milevis fra det offentlige rommet..."


Det sentrale poenget hennes synes å være at det er udemokratisk at folk uten makt diskuterer. Skikkelig progressivt og intelektuelt, ikke sant?

Retorikken til Lindholm kan minne om en uopplyst variant av Jaron Laviers frykt for Digital Maoism, men det gjør han jo bare lettere å polemisere mot.

Han er kjemperedd for anonymiteten på debattantene, som han mener ifører seg "utspekulerte pseudonymer, som fungerer som digitale finlandshetter". Her kan "tekstbøllene" slå ned "de tvilende og ettertenksomme, særlig hvis en liberal stakkar utfordrer konvensjoner, tradisjonalisme og maskuline verdier". Det er godt at vi har høgskolelektorer i journalistikk som kan formulere seg så nøkternt og ettertenksomt. Ordene hans viser hvordan det trykte ord under fullt navn er av en mye høyere kvalitet enn det vi som tillhører det "nederste segment" kan skrive.

En person som gjør sitt levebrød på å synse og mene, vil selvfølgelig kreve at alle skal ha fullt navn for å bli tatt seriøst. Han overser imidlertid at det kan være mange gode grunner til å iføre seg en finnlandshette.
Jeg synes på min side Lindholm er feig som skjuler seg bak en tittel. Jeg akter ihvertfall ikke å ta av meg min digitale finnlandshette, og jeg vil gjerne likevel bli tatt seriøst av Lindholm og Klassekampen likevel.

Jeg har tidligere argumentert for en utvidelse av Godwins lov, som nettopp er en regel laga for å moderere diskusjoner på internett. Loven forbyr sammenligninger med nazismen eller Hitler i diskusjoner, og hevder at den første som gjør en sånn sammenligning skal sees på som taperen av debatten. Lindholm kvalifiserer ikke he-elt, men han beveger seg farlig nære internettretorikkens forbudte brunskvetting når han sier:
"Det interessante ved denne kritikken av eliten er at den likner retorikken fra kretsen rundt George W. Bush."

Kritikk av elitene fra det "nederste segment", mine damer og herrer, er egentlig høyreorientert. Når man først har forstått det, da sier det seg at folk flest bare bør holde kjeft, lene seg tilbake å vente til det kommer noen med journalistutdannelse som kan mene noe. Alternativet er massesamfunnet, Bush, kommunisme eller facisme. Noe fælt, ihvertfall.



(Se Andreas Andersens Nettdebatter bør også modereres, og Laniers artikkel Digital Maoism, og Slutten for nettdebattene i blabla. Bildene er fra høgskolen, UIO og twistedpaint)

Etiketter: , ,

20 Comments:

At 20 juli, 2006 03:18, Anonymous Anonym said...

Noe av det den skrivende meiningseliten sliter med, er vel at de ikke har noen som helst kontroll over hva de skumle, anonyme massene skriver på internett. Mange av de profesjonelle synserne henger nok litt igjen i den gamle papirpublikasjontankegangen, hvor de er de som bestemmer hva man skal være opptatt av akkurat nå, og hvor avisene og tidsskriftene kan styre debatter slik de vil.

 
At 20 juli, 2006 03:31, Anonymous Anonym said...

Enig med Tiram. Om de eneste nettdebattene man kjenner til er de som foregår på dagbladets nettsider så er det faen meg ikke rart man konkluderer noe sært. Om de eneste nettdebattene jeg kjente til var Dagbladets så ville nok jeg konkludert med at massene er hjernedøde og fortjener nakkeskudd alle som en.

 
At 20 juli, 2006 09:53, Blogger Morten said...

Klassekampen har jo et helt feilet syn på Internett, blogging osv. Er jo ikke første gang det kommer en kommentar fra den gården som dømmer nettet nord og ned. Bloggere har vel tidligere blitt kalt "borgerskapets lakeier" eller noe. Forstod aldri helt bakgrunnen for det.

Men så mener jeg de har et lite poeng når det gjelder anonymitet. Det kan være digg det å poste anonymt, men anonyme kommentarer er som regel en uting. Det blir fort drittslenging og useriøsitet når man ikke trenger å stå ansvarlig for det man skriver. Da snakker jeg spesielt om anonyme som kommenterer.

Våkn opp og lukt lukten av 2k6!

 
At 20 juli, 2006 13:53, Blogger Fjeldstad said...

Anomyniteten er jo også en demkratisk styrke for internett, det gjør at folk tør å si det de ellers ikke tør å si pga at de er redde for de samfunnsmessige konsekvensene.

 
At 20 juli, 2006 14:12, Anonymous Anonym said...

For ikke å snakke om personlige konsekvenser. Jobbmarkedet kan fort bli vanskelig, for eksempel, hvis man har litt kontroversielle meininger (for å si det mildt). Men det er vel mange nok på venstresida som har opplevd det problemet og.

 
At 20 juli, 2006 18:12, Anonymous Anonym said...

For de store nettavisenes del så er anonymitet en uting OG en demokratisk styrke. Anonymiteten fører til at folk tør å si det de mener uten frykt for sosiale og karrieremessige problemer. På den annen side så fører det til at et vell av idioter spyr ut eder og galle og forsøpler debatten med meiningsløse kommentarer, svada og kunnskapsløst hat. Noe som kunne hevet nettavisdebattene ville vært å heve terskelen for å kommentere, f.eks ved å gjøre det vanskligere å kommentere, altså kreve registrering.

 
At 20 juli, 2006 20:34, Anonymous Anonym said...

Jeg kjenner ikke blogspot, men det er vel mulig for GudBedre, eller andre brukere, å finne IP-adressen til posteren, Jokke?

Har man dén, så er anonymiteten redusert til et ganske hult skall.

Forøvrig opplever jeg argumentet som noe oppkonstruert, eller er det veldig vanlig at mennesker bruker sin anonymitet til å slå oppover i stedet for å sparke nedover?

 
At 20 juli, 2006 22:00, Blogger Fjeldstad said...

Jeg streber jo ikke etter å være så anonym, men du har ett poeng at det går ann for Elvis å finne ut hvem ved litt IP-addresse hjelp....

 
At 21 juli, 2006 00:57, Blogger Elvis Bling Laden said...

Jeg er positiv til anonymitet. Jeg trur at det skaper flere stemmer, sjølv om folk ikke nødvendighvis er så konkrete at de mener "frykt for represalier".
Men jeg liker personlige betroelser. Jeg liker dritt om naboen, om jobben og alt mulig sånn. Jeg trur at gudbedre ville blitt radikalt anderledes hvis jeg sto fram. Men jeg veit jo hvem mange er, og mange veit hvem jeg er også, så det blir vel en slags halv-anonymitet. Det er ikke nødvendighvis hemmelig, sjølv om det ikke er offentlig.

Jeg trur ikke blogging hadde tatt av sånn som det har gjort hvis vi ikke skapte oss nye identiteter.

Også ER det jo faktisk noen av oss som slår oppover også ;-)

 
At 21 juli, 2006 04:00, Anonymous Anonym said...

Det er jo ikke vanskeligere å omgå IP-adressa enn å stikke innom en internettkafe eller logge seg på et tilfeldig åpent trådløst nettverk:)

Jeg er ikke så veldig anonym at det gjør noe. Det går for eksempel fint an å finne det egentlige navnet mitt på tiram.org. Og gjør man et Google-søk på navnet mitt, dukker det opp fleire referanser til Tiramteatret. Men jeg har gått under navnet Tiram på nett sida 1995, og ser ingen grunn til å slutte med det fordi noen bakstreverske synsere ikke heilt skjønner internett.

(Motsatt så har faktisk internettnavnet mitt begynt å lekke over i Den Virkelige Verden(tm) i det siste ...:)

 
At 21 juli, 2006 16:02, Blogger Nemo said...

Bra innlegg, og mange flotte poeng!

Det er lite jeg kan kverulere med her ;o)

Det er imidlertid fullt mulig å finne ut IP adresser, skjermstørrelse, operativsystem, etc for den som vil og kan.

Å bruke internettcafe maskiner for å være anonym funker, men å logge seg på tilfeldige nettverk funker ikke. Maskinen er fremdeles tilkoblet. De fleste "anonym" software programmer funker heller ikke.

"If you ask how I know, I'll have to kill you"

:o)

Personlig liker jeg ikke anonyme innlegg noensteds, men for all del, et nick er helt ok.

 
At 21 juli, 2006 21:04, Blogger Elvis Bling Laden said...

Greit! Den som er i stand til å finne ut mitt navn via IP-adressen (det er juks å spørre noen som veit) og sender navnet mitt på epost har vinni.

Du kan velge mellom et Tiger Woods 2006 PS2 spill, det kommunistiske manifest av karl marx og friedrich engels, eller Bootlegs, B-sider og Bestiser av Gatas Parlament.

 
At 22 juli, 2006 09:29, Anonymous Anonym said...

elvis, jeg kan ikke finne din ip-adresse ved å lese din blogg.

men det var heller ikke poenget :-)

 
At 22 juli, 2006 21:44, Blogger Elvis Bling Laden said...

du kan ikke? I så tilfelle er premien en bil! Lett brukt.

 
At 23 juli, 2006 00:28, Anonymous Anonym said...

Snu problemstillingen.

 
At 23 juli, 2006 18:36, Blogger Elvis Bling Laden said...

Om jeg kan blogge ved å finne din IP-adresse?

 
At 25 juli, 2006 02:55, Anonymous Anonym said...

Ved hjelp av ei ipadresse kan du ikke finne ut stort. I beste fall kan du finne ut hvilken nettsentral brukeren er tilkoblet. Om brukeren benytter seg av en proxy så finner du ut niks og nada. Men det er uansett skremmende hvor mye man kan finne ut om en anonym blogger/forumbruker ved hjelp av google, telefonkatalogen, diverse offentlige databaser osv. Særlig om vedkommende ikke har vært bevisst hva han eller hun har lagt ut om seg selv på nettet.

 
At 31 juli, 2006 10:54, Anonymous Anonym said...

Hei alle sammen
Jeg har vært på ferie og avkobla nettet, så derfor kommer jeg seint inn.
Det er hyggelig at min lille kommentar i Klassekampen blir fulgt opp. Nå er ikke saksforholdene akkurat sån Elvis Bling Laden skriver. Det var en tilfeldighet at Mona Ringvejs artikkel og min petit kom samme dag. Petiten var skrevet noen uker tidligere, pga den omtalte ferien.
Verken Klassekampen eller undertegnede mener at Internett ikke har noe for seg. Internett er et faktum som alle må forholde seg til. Jeg er helt avhengig av nettet. Men det betyr vel ikke at man skal være ukritisk til alle ytringsformer på nettet?
Jeg har interessert meg for nettdebatt i et års tid, altså lenge før Dagbladet tok opp saken. Det er faktisk en del av jobben min å følge med i utviklingen. Min hovedinteresse i saken er forholdet mellom saklighetsnormer og offentlig debatt. Dette er en stor diskusjon i demokratiteorien. Jeg vil anbefale bloggerne og debattantene å lese litt av eller om Habermas for å skjønne hva jeg snakker om.
Anonymitetdsretten er en viktig del av ytringsfriheten. Men den skal være et unntak, og ikke en hovedregel. I dagens nettdebatter er dette stilt på hodet. Resultatet kan alle se. (Hvis noen vil se tekstbøllene i aksjon kan de bare gå inn på innvandringsdebattene i våre største nettaviser.) Dette er riktig trist. Humanister, feminister og andre debattanter av den typen jeg og mine mer eller mindre lyserøde meningsfeller setter pris på, dukker en sjelden gang opp som raske skygger, før de forsvinner igjen. Men det mest alvorlige er at de seriøse debattantene skygger unna, uansett politisk holdning. Resultatet blir en debatt med få kunnskaper, og mange personkarakteristikker. Jeg er glad dere var milde mot meg, selv om jeg har en jobb som plasserer meg i ”eliten”.
Den store utfordingen i dag er å få i stand et debattklima på Internett som er bygd på kunnskap og gjensidig respekt. Dette er en forutsetning for et levende demokrati. Det nåværende nettregimet i de brede medeiene har ikke levert imponerende resultater i så måte. Resultatet er som jeg sier, at nettdebatten blir klassedelt. Dette er et stort problem for demokratiet. Det er ikke snobberi å peke på dette. (Diskusjonsklimaet er riktignok bedre i små saksorienterte brukergrupper, om emner som hundeoppdrett og datamaskiner. Men det er ikke her de tunge strømningene i demokratiet blir skapt.)
Det kan da umulig være bakstreversk å sette søkelyset på dette? Eller kanskje vi er uenige om hva slags framtid vi ønsker oss? Da er det vel på tide å diskutere det. Det kan som regel gjøres under fullt navn, uansett jobbtittel eller hensyn til framtidige jobbsøknader.
Vennlig hilsen
Magne

 
At 15 august, 2006 19:11, Anonymous Anonym said...

Du har en zionistisk klikk i norsk offentlighet idag som ønsker seg alt annet enn fri meningsutveksling for alle andre enn seg selv og sin lille klikk. De ønsker seg meningsløshetsutveksling, det er jo plain to see, større takhøyde for rasisme mot visse grupper (arabere), men ikke mot andre (jøder) etc.

Hvis hele denne klikken av über-klikk-mitgleider tok en stripe eller to for mye, eller fikk en OD av det de nå enn måtte gå på, ville vi nærmest garantert fått en bedre offentlighet over natta. Om så bare gjennom deres blotte fravær...

 
At 31 august, 2006 02:14, Blogger Elvis Bling Laden said...

Magne Lindholm: Så flott at du svarte. Jeg forsøkte å få hele greia på trykk i KK, men det funka ikke. Jeg synes jo at ditt innlegg sammen med Ringvejs kommentar, Åse Brandvolds stadige antibloggutsagn og Klassekampens vanvittig defansive internett-strategi kvalifiserer til betegnelsen "bakstreversk". Men denne tråden må definitivt plukkes opp igjen!
Fehode: les denne nøye: http://gudbedre.blogspot.com/2006/06/livsfarlige-sannheter.html

 

Legg inn en kommentar

<< Home