mars 01, 2006

En samtale med djevelen

Vårherre blir av og til avbrutt av den falne ærkeengel Lucifer. Ikke fordi de liker hverandre spesielt godt, men fordi hun liker å høre hans
perspektiv på saker og ting. Han er stadig uenig med hva hu foretar seg. Folk som er interessert i å høre mere om de gamle intrigene dem i mellom kan sjekke her
Nå til krangelen de hadde her her forrige dagen.
Som tungetaler har jeg fått i oppdrag å dele litt av det de snakka om med verden.

Samtalen starta som den pleier å gjøre, med at vår herre tar på seg sin drøyeste guddommelige stemme og holder en liten monolog.

- «Verden går framover!
Den går framover både i rykk og napp, og sakte, saa-aakte. Fildeling, mine damer og herrer, er et enormt framskritt for menneskeheten. Fordi jeg slipper å betale for den nye skiva til Neptunes? jojo, selvfølgelig; men det er et mye, mye større spørsmål en det!»


- «Idag fildeler vi musikk, film, og dataspill. Alt annet som kan passe inn i samma format passer selvfølgelig; alle mulige programmer, operativsystemer, til de rareste plattformer, også filderer jeg også lydbøker hvis jeg kommer over det. Noen folk fildeler tekster og bøker.
Alt sammen kan fortsatt kjøpes som varer. 2006 er en overgangsperiode, hvor disse «produktene» både er kapitalistisk og kommunistisk distribuert. I konkurranse med hverandre.»

- «Kommunistisk?»
Satan er en evig skeptiker til kommunismen. Derav hans allianse med Ronald Reagan.


- «Klabbert. Jeg har det, derfor får du det. Det er ikke for profitt, men enkelt og greit fordi jeg har det, og du vil ha det. Til gjenngjeld har kanskje du noe jeg trenger?»

Gud kremta litt, og nærmest ropte ut det grunnleggende prinsippet for kommunistisk økonomi;


- «Fra enhver etter evne, til enhver etter behov!»



- «Greit, greit. Men det der er jo ikke så viktig. Du laster jo bare ned informasjon. Ikke noen faktiske produkter».

- «Feil! Alt det jeg laster ned nå, både CD'er, DVD'er og dataspill var jo varer før.»



- «Jo, greit. Så kanskje kan du laste ned bøker i framtida. Men det er jo fortsatt bare snakk om informasjon. Ingen fysiske varer.»

- «Greit. Men for ti år sida hadde jeg en papirprinter på kontoret. Nå har jeg en DVD brenner. Hva har jeg om ti år? Hvor går grensene til det du kaller informasjon?»



- «Hallo! Er du fullstendig dum i huet? Klarer du ikke å skille mellom en virkelig gjennstand du kan holde i hånda og informasjon? En idè?»

På dette punktet ser hun dumt på Lucifer, som øyeblikkelig skjønner at han har sagt noe dumt.



- «Nei, gud bedre, det veit du vel godt at ikke er noen forskjell for meg, Satan. Jeg er din herre! Jeg er gud. En gjennstand og idèen om en gjennstand er for meg det samme. Jeg har skapt alt med bare med viljen. Dette trudde jeg du huska fra den tida vi jobba sammen?»


- «Jajajaja, det stemmer jo. Unnskyld meg. Jeg glemmer hele tida at du er allmektig og sånnt. Men det kan jo neppe få særlig masseomfang, da. Du og Odin og kanskje Visnu kan kanskje koble dere på Internett sammen og utveksle idèer, men det blir ikke noe særlig til Internett.»



- «Jeg kanskje kan sende noe over til leserne av Gudbedre også. Jeg trur du har en gammaldags forståelse av hva som er informasjon.»



- «NÅ må du virkelig skrubbe ned!»
Det blei litt mye for Gamle Erik, og han hissa seg litt opp. Sist det skjedde skjærte det seg virkelig ordentlig mellom dem.

- «Du har sagt mye forferdelig dumt den tida jeg har kjent deg, men dette er kanskje noe av det teiteste du har sagt siden den praten med Joseph Smith og alt det hælvete med mormonerkirken»

- «Kan jeg lage en vannpistol med en plastikkprinter»? En printer som alt finnes idag?»

- «Aner virkelig ikke. Sikkert. Hva så?»
Det hender at mørkets fyrste ikke klarer å henge med på den allmektige guds ressonementer.

- «Hvorfor trur du at det vil stoppe med en plastikkprinter? Hvor går din grense for hva som er informasjon? Ikke ved en CD, ikke ved en vannpistol, hva med en bil?»

- «En bil? En bil? Skal du laste ned en bil fra Internett?»

- «hvorfor trur du at det vil stoppe med en CD-brenner?»

- «Du er fullstendig gal! Det har klikka for deg! Det er umulig!»

- «Men hvis jeg har rett, og det endag vil bli mulig å framstille så avansert maskineri basert på piratkopierte tegninger fra Internett, så betyr det..» Gud får typisk ikke avslutte, men blir utsatt for en mannlig hersketeknikk som vanlig når belsebub sniker seg til å stjele konklusjonen;

- «...Så betyr det at du ikke lenger kan beregne varens verdi ut ifra den samfunnsmessige nødvendige arbeidskrafta som skal til for å produsere den. »

- «Bravo!»

- «Men.. Hvordan skal en da beregne varens verdi i framtidssammfunnet»

Satan så veldig forvirra ut, da denne tankerekka bryter med verdiloven, en grunnleggende del av den marxistiske politiske økonomi

- «Mjaaa... Kanskje vi ikke trenger det? Kanskje vi kan vurdere varene.. Etter bruksverdi?»

- «Men det betyr i tilfellet at hele det internasjonale varemarkedet rakner?»

- «Hurra!»


Okei. Etter det dreide samtalen seg inn i et mindre spennnende spor. Jeg kan likevel avsløre at Satan har bestemt seg for å begynne å jobbe mere med opphavsrettsproblematikk, og vil i tida framover forsøke å starte opp den norske Anti-piratgruppen.

Gud bedre!

Etiketter: , , ,

3 Comments:

At 02 mars, 2006 20:42, Anonymous Anonym said...

Jeg synes den burde hete Piratkompaniet i steden. Ellers er jeg på parti med Gud.

 
At 13 mars, 2006 17:30, Anonymous Anonym said...

Antipiratgruppen finnes på norsk, men jeg tror dem er en del av de som vil avoppfinne internett, for dem har ikke vevside.

 
At 17 mars, 2006 12:12, Blogger Elvis Bling Laden said...

hehehehe! kult, ass! jeg får nesten lyst til å være med der sjølv! Det høres gøy ut. Nesten som et sånnt historisk selskap.

 

Legg inn en kommentar

<< Home