mars 09, 2006

Oppgjør med de utrendye feministene!

Veslemøy Lode oppfordrer oss til å Glemme 8-mars. Hu skriver:
"Vi feminister burde holde oss for gode til å gjenta den rituelle handlingen det er å markere 8. mars. Dagens gamle og nye feminister har ikke lenger godt av å bli assosiert med det vi i dag kjenner som kvinnedagen. Det som en gang var en kampdag er blitt en politisk ufarlig og fullstendig forutsigbar handling."

Selvfølgelig tar Veslemøy Lode feil!
Det som derimot er en fullstendig forutsigbar handling som blir rituelt gjentatt hvert år, er jo nettopp å avskrive 8 Mars.

Men, fordi jeg alltid ser ting fra dens beste side (og Veslemøy Lode har også mange gode sider. Helt sant!) så vil jeg gi henne rett i at:

"Siden for flere 8. marsjer siden har vi stått bom stille. I beste fall har vi bare gått i sirkel."

Og jeg veit det! Jeg har deltatt på talløse 8 Mars arrangementer! Jeg kjenner rutina så utrolig godt at jeg kunne beskrivi det nøyaktige forløpet!

Og det er ålreit. Årets MC var (som ifjor) Liv Guldbrandsen, og hu leverer altid varene. Talerne hører jeg jo ikke etter, men det gir jo en annledning til å preike med gamle venner, så det er også ålreit.

Men det er altså èn ting jeg ikke blir komfortabel med:
Musikkprofilen!

Hvor lenge trur du Girls Just Wanna Have Fun og Sisters Are Doing It For Themselves kan spilles på nøyaktig samme sted til nøyaktig samme tidspunkt i 30 år? (Nå må folk hjelpe meg, for nøyaktig når de blei utgitt veit jeg ikke, men likevel.)

Kanskje vi kan bytte navn på dagen til "Den internasjonale Girls Just Wanna Have Fun og Sisters Are Doing It For Themselves-dagen"?

Hva da? Har det virkelig ikke skjedd noenting i den feministiske musikkscena siden hu jævla gurrine med det rare håret?

I rettferdighetens navn så må det sies at de også spilte Pull Up The People med M.I.A. Det ville ellers vært en trivelig avveksling, hvis det ikke var for at akkurat den låta i lengre tid har fungert som ringetone på mobilen min, og det å få den spilt over Youngstorget derfor var en noe skitsofren opplevelse.

Og som en sånn ekte positiv greie, så var også rapperne Hank Og Mari på scena og gjorde noen låter fra en rykende fersk singel med det feiende flotte navnet "Feminist But Gangsta"! De er rå! Sjekk det ut!

Ellers var det et fint tog. Mye folk. Bra!

Etiketter: , ,

7 Comments:

At 10 mars, 2006 00:44, Anonymous Anonym said...

Men hallo! Vi har jo det musikkprogrammet på Blå i disse dager. Rå Angie Reed og psykedeliskgeniale Chicks on Speed spilte der i går, og i morgen spiller DräpEnHund og ESG! Sjekk ut ladyfest.no, du!

 
At 10 mars, 2006 12:24, Anonymous Anonym said...

Rock. Æsj.

 
At 10 mars, 2006 12:57, Anonymous Anonym said...

Hm... Er 8. mars musikken så mye verre enn AKP's musikalske profil da? Men når jeg tenker meg om er vel egentlig Girls just wanna have fun nesten som å banne i kjerka, da 8 mars burde handle om mer alvorlige ting enn å ha det moro. Forøvrig tror jeg den kom i 84 eller noe sånt...

 
At 10 mars, 2006 15:43, Blogger Elvis Bling Laden said...

mariamia: jO, jeg blei nødt til å sverge på at jeg skulle gå på blå på fredagen, for det var ettellerannet legendarisk punkband eller noe sånnt. Så det blir vel til det.. Kanskje vi sees?
leni: Jeg liker jo musikkprofilen til AKP! Men vi er jo tross alt 2006, og sånn sett så synes jeg kanskje at det er på tide å gjøre noe litt.. oppdatert. Og jeg så også Hank og Mari på ladyfest også, da. Pluss de derre.. eh.. som du kanskje husker Leni, Amtmannens Døtre.
Det var faktisk overaskende bra! Pussig åssen band blir litt bedre etter 30 år med øving, du ;-)

 
At 11 mars, 2006 00:11, Anonymous Anonym said...

Hææææ??? Var amtmandens døttre der? Eia var vi der! Plata deres har jeg sunget meg igjennom fra Oslo til Trondheim...dvs det var det eneste vi hørte på.

 
At 13 mars, 2006 01:05, Blogger Elvis Bling Laden said...

okei, jeg trur det var _nesten_ amtmannens døtre. en annen konstelasjon som jeg ikke husker helt hva heter. men samma greia. og kult.

 
At 02 mai, 2006 11:23, Anonymous Anonym said...

http://www.kvindekilder.dk/PDF/Kilde257.pdf

 

Legg inn en kommentar

<< Home