januar 10, 2007

Café ramp pub og spiseri

Jeg har alltid ønska å bli motatt på samme måte som Norm i TV-serien Cheers. Jeg kunne godt tenke meg at folk spontant brøyt ut i talekor med et "hei Elvis!" i det jeg entra døra på ken kafè eller pub.

En god mottagelse på et utested kan gjøre dagen. Jeg hadde en sånn opplevelse her forrige dagen, på et sted jeg er innom bare et par ganger i året; Cafè Ramp pub og spiseri. Norges beste lille utested.

Det ligger i bydelen Svartlamoen i Trendheim, og det er tvilsomt om det kunne ligge noe annet sted. Hvis du har vært mye rundt i autonome hus rundt omkring vil du kjenne igjen atmosfæra. Det er definitivt punk, det er venstreorientert, og det er alternativt. Jeg liker sånt godt, men jeg er også glad i god mat og god service, og det er ikke akkurat servicen eller den delikate presentasjonen blitz er mest kjent for, tross alt.

Ramp derimot, føles som en blanding mellom café Blitz og datra til hagen eller Café Con Bar. De har ordentlig god mat, servert delikat på bransjens mest ljålete måte, og med presskanner med kaffe ved bordene.

De har nøtteburgere sjølvsagt, og hjemmelagde (heter det det når det er laga i et profesjonellt kjøkken?) fiskeburgere, tortilla og pasta, og ellers småretter av typen ciabatta, egg og bacon eller saltater. Og lammesteik, som ellers er skjeldent på punkesteder. Personlig er jeg veggis, men det er jo tross alt forstatt relativt sært i gamlelandet Gnore.

Poenget er at Ramp representerer en umulig kombinasjon i seg sjølv; punk og fancy. I tilegg er altså stedet en lokalpub, hvor mesteparten av inventaret bor rett rundt hjørnet, hvor de lokale alkisene kommer for å reparere, og hvor bikkjer og småunger slåss om mistede matrester på gulvet (sannsynlighvis ville personalet rydda opp, altså)

Sist men ikke minst er Ramp en fungerende kulturscene, med konserter og DJ'ing. Det er en plass å bli ordentlig glad i. Og det er jeg.

Stikk innom når du er i Trendheim. Legg igjen godt med tips! Og hils fra meg!

Etiketter: ,

10 Comments:

At 10 januar, 2007 15:36, Blogger Magnus said...

Veldig fin plass, ja. Eg var der på eit utdrikkingslag ein gong. Eg likte meg veldig godt der.

 
At 10 januar, 2007 15:46, Blogger VamPus said...

Det er akkurat det som er så kjipt - typisk venstresida pønkesteder som har nøtteburgere og namme veggismat.. og som jeg ikke hadde gått inn i om ti ville hester hadde dratt meg. Bikkjer og unger slåss om smulene? *urk*

 
At 10 januar, 2007 16:04, Blogger Elvis Bling Laden said...

magnus: jeg veit. Det er best!
Vampus: Vi kan gjøre en deal: du venter rundt hjørnet, jeg ber om en takeaway og tar med rundt. Kankje jeg kan låne et bord og noen stoler og shit til deg også? How bout dat? Ellers kan du selvfølgelig kose deg på McDonalds eller Burgerking..? Det burde vel være... Ideologisk mer ... spiselig? høhø.

 
At 10 januar, 2007 18:13, Anonymous Anonym said...

Stikke innom neste gang jeg er i Trendheim? Asså, greit nok at Trondheim begynner å få en skikkelig musikkscene, men drar du det ikke litt langt? Så trendy er de da ikke?

 
At 10 januar, 2007 18:38, Anonymous Anonym said...

Bestandig trivelig på Ramp. God mat, god øl og de siste avisene.

Litt interessant at avstanden fra Svartlamon' og til Trondheims nyeste sossested Solsiden (hvor man vel knapt får en toroms til under 3 mill?) er på sånn ca 100 m. Vil de sosiogeografiske skillene bestå som de er nå, eller vil det tvinge seg fram endringer?

Jeg håper jo selvsagt svartlamon'-folka gjør alvor av det gamle slagordet "spis de rike", og tar over hele Sossesiden...

 
At 11 januar, 2007 15:42, Anonymous Anonym said...

Fine Ramp!

Har du prøvd de chili'ene fyllt med ost? Mmm. Herlig å dele sånne med en date...

 
At 11 januar, 2007 19:01, Blogger Elvis Bling Laden said...

brage: tro meg. Det er komplett med trendhælvete!
Ronnyt: mjo.. det er jo faktisk litt mer enn hundre meter, men det blir jo å forshe på ramp, og så smyge seg bort på blest etterpå, for så å ende på karsk-nash på lamoen tilslutt. Sånn går no dagan.
Jeg viste ikke at det gikk ann å få seg kåker på solsiden i det hele tatt. Men det er vel liksom trendheims forsøksvise svar på aker brygge, bare at det er ikke LIKE stor overklasse i trendheim som i Oslo, så de ender opp med en masse arbeidere og bønder som later som.
Bastet: nei. Det får bli planen. Skal prøves.

 
At 11 januar, 2007 21:45, Anonymous Anonym said...

Næ, hvorfor sa du ikke ifra?! Jeg kunne jo kommet ned og tatt en kopp kaffe med deg. Jeg er nemlig en del av inventaret som bor rett rundt hjørnet. ;-) Hm, det aner meg at vi to har endel felles kjente, Elvis. Og så vet jeg ikke hvem du er engang...

 
At 15 januar, 2007 11:40, Blogger Brage said...

Hei, denne burde interessere deg: http://trivini.no/w/text/fremtiden/

 
At 12 april, 2010 17:31, Anonymous Viljar på Ramp said...

ingen fare vampus, du hadde nok kommet til å mistrivdes uansett. du må gjerne la være å komme innom.

 

Legg inn en kommentar

<< Home