januar 05, 2007

slibrige menn, flamenko-anarkister og dårlig tapas

Barcelona er en del av Catalunya, som er okkupert av Spania. Det er dem sure for, mange av dem. De snakker et eget språk og har et eget flagg. I flere varianter, viser det seg.

Barcelona er en ganske stor by, med 1, 7 millioner innbyggere. Den føles likkavæl ikke så enorm, og den er ganske grei å komme seg rundt i, takket være et bra T-banesystem. Jeg trur faktisk det må være en av de beste jeg har prøvd (I forhold til Oslo, Kjøben, Stockholm, London, Berlin, Paris, og hva nå annet jeg kan ha kjørt.)
Mye fine turist-greier, spesielt han dærre arkitekten Gaudì som ser ut til å ha gått karamba over hele byen. Han har ihvertfall en egen park, og de setter dessuten opp det som må være verdens mest ambesiøse kirke noensinne, La Sagrada Familia, med en planlagt byggetid på hva jeg kan forstå er ca. 150 år. Men det er mye kule bygg ellers også. Mye sånne fasader som ser ut som om de egentlig er bokomslag, og mye statuer som henger i taka og kikker ned på deg og sånt.

Mat? Tapas. Dem spiser mye fisk, men er ikke spesielt flinke med det. Den er ikke så fersk. Det var helt grei mat, men ingen grunn å reise til utlandet for. Selvfølgelig kan det oppveies av all den nesten gratis vinen og cervezaen. Vin koster i butikk noe mindre enn det det koster for drikkevann. Da blir det jo fort endel... Dyrt drikkevann...?

Det er angivelig 30 000 husløse i Barcelona, så det er også mye kriminalitet i Barcelona. Jeg trur jeg bevitna ihvertfall fem ran med mine egne øyne, hvis jeg kan få lov til å telle med lommetyver som jeg så to ganger, hvor av den ene var meg.

Men det er også en enorm husokkupantbevegelse. Det blei påstått at det finnes omtrent 1000 okkuperte hus, og det er boligokkupasjoner, kulurhus og tjo-faderullandei. Overalt ser man rundingen med en "N" eller "Z" -forma pil stikkende ut, som symboliserer at huset er okkupert.

Det kan kanskje også ha en sammenheng med anarkismens tradisjonelt sterke posisjon i Catalunya. Den anarkosyndikalistiske organisasjonen CNT/AIT er kanskje det nærmeste man kommer en anarkistisk masseorganisasjon, og den er organisert som en fagforening, men oppfører seg mer som et politisk parti. I følge historisk muséum de Catalunya, vant Bakuninistene over Marxistene på et demokratisk massemøte i Barcelona dengang da den konflikten var det siste hete på ytre venstre, så det er ingen overdrivelse at anarkistene har historisk fotfeste.

Så jeg har fundert om den store husokkupantbevegelsen kanskje passer ideologisk bedre inn i en tradisjonelt anarkistisk orientert venstreside enn vår hjemlige mer marxistiske? En annen observasjon er at de Catalanske anarkistene ser ikke ut til å være like frastøtt av den Catalanske nasjonalismen som en kanskje kunne tro. Jeg blei gledelig overaska over å se Catalanske frigjøringsflagg (de med en trekant og stjerne i tilegg til de røde og gule stripene) i en anarkistisk bokkafé, samt krav om slutt på 3oo hundre års okkupasjon 1707 - 2007.

Det er litt skremmende tegn på alderdom når man innser at etter et par uker med fest og fyll i en fremmed by, så er det det historiske museet som sitter best igjen. Og ikke var det et spesielt bra museum engang.

Jeg hadde jo litt forventninger etter å ha hørt Paperboys og Mad Con skryte av at "ladies looking like their'e models from a video", men jeg må altså innrømme at jeg ikke blei slått i bakken. Det får jo være ålreit så lenge jeg hadde med min egen medbragte video-babe, og en kan vel ikke anklage dem for falsk reklame alt etter som det vel er noe med personlig smak og sånt i bildet også, men Katalanerne er små og mørke nesten alle samma, sånn at høye og blonde vikinger fra nord fikk endel oppmerksommhet. Ihverftall jentene. Ei jente i reisefølge fortalte at hu hadde gått i parken i tre timer, og fått intet mindre enn 34 henvendelser fra forskjellige menn. Alt fra 16 åringer til 60 åringer.

Helt på slutten av oppholdet gikk det av en bombe i Madrid. Madrid er jævlig langt fra Barcelona, så det fører ikke akkurat til panikk, men litt spekulasjon likkavæl. Var det ETA som sprengte bomba? Den første refleksen sier at det ikke var ETA. Hele situasjonen minner litt om reaksjonene etter togbombeme for et par år sida, i det at høyresida var så jævlig gira på å si at det var ETA så fort som mulig. De dreit seg loddrett ut på det sist. Siden den gang har ETA sjølv gått til ensidig våpenvile, og det også gjør det jo litt rart at de skulle plutselig smelle av en til.

Men nå ser alle nyhetskilder ut til å være enige i at det er ETA, så vi får vel bare tru dem. Men alt dette har egentlig ikke så mye med Barcelona å gjøre.

Etter å ha flytta fra Backpackerhostellet HelloBCN fikk vi innlosjering i en leilighet i et omeråde som heter La Grassia. De smykker seg med å være det siste omerådet som falt for Francistene, og det skjønner man når man går rundt der. Det kryr av uflidde pønkere, intelektuelle kverulanter og flamenkoanarkister.

Og der det er anarkister - der er det også trivsel.

Etiketter: , ,

20 Comments:

At 05 januar, 2007 20:58, Anonymous Anonym said...

Jeg danser jo flamenco, men må inrømme at jeg aldri har møt en flamencoanarkist. Hørtes interessant ut! Takk for reiseskildringen. Har aldri vært i Barcelona, men kanskje blir det en tur snart!

 
At 05 januar, 2007 20:59, Anonymous Anonym said...

Og tapas kan man være særs uheldig med, ja!

 
At 05 januar, 2007 21:01, Anonymous Anonym said...

Er nå egentlig vår hjemlige husokkupantbevegelse marxistiske da? Jeg har vet ikke hvordan det ligger an nå, men i sin tid ble folk kastet ut av ml-bevegelsen for slikt.

En annen sak, hvordan var det ungdomsherberget?

 
At 05 januar, 2007 22:36, Anonymous Anonym said...

Katedralen du snakker om ble egentlig startet enda lenger tilbake enn Gaudi, men Gaudi startet opp jobben igjen. Dersom du ser på det huset han restaurerte, der er han svært fabelaktig(fabel-aktig), og langt mer utsvevende enn det han fikk gjort på katedralen. Her ser det ut til, og det var jo også seinere i hans periode, at han har moderert en del av fabel-fetisjen sin.
Videre hører det med til historien at han ettehvert mistet sin popularitet blant arkitektene, og det var derfor byggeprosjektet katedralen ble stoppet. Den sto der uferdig i maaange år, før de nå har startet byggearbeidet igjen. Av tegningene kan en også se at gateløpene rundt har blitt endret ifht hans tegninger. Hans ide var å legge gaten på sørsiden under jorda, nå ligger den tett inntil bygget. Men, det kan også se ut til at de arkitektene som nå har laget tegningene har holdt seg rimelig tro til Gaudi.

Liten artighet... Gaudi døde i en trafikkulykke. Han ble påkjørt.
Hvorfor var dette artig?
Jo, han trodde så godt om seg selv at han nektet å se seg for når han gikk ut i gatene. Alle visste jo hvem han var, en stor mann, så han gikk bare rett ut, og en dag... pang!

 
At 06 januar, 2007 13:57, Blogger Elvis Bling Laden said...

bastet: ja, det hører vel med at flamencoanarkister har et anarkististisk forhold til flamenco også. Men skal jeg være ærlig kan jeg betydelig mer om anarkisme enn flamenco, og jeg kan vel ikke overvettes mye om det heller.
Martinsen: Nei, det kan du jo si. Men det er en del forskjell på ideologiske anarkister på den ene sida, og på folk som veit godt at de hører til på venstresida, ikke helt føler seg hjemme i ml-rørsla, og som derfor kaller seg anarkister av bekvemmelighetsgrunner på den andre. Ellers; har folk blitt kasta ut av ml-rørsla for å okkupere hus? Det låter pussig.
Christin: hehe.. Morsomt. Det er åpenbart at mannen har et noe oppblåst ego. Men det må man sannsynlighvis for å få til sånne sinnsyke ting. Jeg likte kjerka godt, jeg. Det er foreksempel et enormt tre i stein, komplett med fulgler og shit. Pluss at korsene som vanlighvis er på toppen av kirker er tidvis bytta ut med frukt og sånt. Veldig gøy, synes jeg. Frukt er jo betydelig triveligere enn torturinstrumenter.

 
At 06 januar, 2007 18:32, Anonymous Anonym said...

I alle fall for å engasjere seg i forløperen til Blitz, Skippergata. De ble kastet ut av Rød Ungdom.

Men dette er jo lenge siden.

Og, hvordan var det ungdomsherberget?

 
At 06 januar, 2007 20:02, Blogger Elvis Bling Laden said...

martinsen: det låter jo ganske vanvittig i seg sjølv. Men det er vel sikkert en lenger forklaring på det også, vel? Jaja. HelloBCN var veldig bra. Det var ikke så dyrt, og det var veldig trivelig, men det gjorde at vi blei hengende ut bare med backpackere og ikke med lokale folk.
Men det var sånn; i det du kommer inn døra så kommer folk bort å presanterer seg og spør hvor du er fra. Sånn var det hele døgnet, fra frokost klokka 8 og til lobbyfesten slutta i.. vel... veldig seint. SÅ vi blei kjent med folk fra australia, israel (tilogmed én vi grunnet harde anstrengelser ikke kom i krangel med), canadiere, amerikanere, japanere, koreanere ("not the north - i hate the north"), engelskmenn, og en masse sånt. Ganske billig øl også, og trivelig backpackende betjening.

 
At 06 januar, 2007 21:31, Anonymous Anonym said...

Det var en diskusjon om hvem som var de riktige ungdommene å satse på hvis jeg husker riktig.

Og det var ikke de vestkantungdommene som sloss i gatene og okkuperte Skippergata.

Det var 8 stk. som gikk ut av RU, jeg ble kjent med dem på denne tida.

 
At 07 januar, 2007 13:43, Blogger Elvis Bling Laden said...

javel, ja. I rettferdighetens navn må det vel nesten inrømmes at det å "gå ut av rød ungdom" på grunn av uenigheter om prioriteringer og det å "bli kasta ut av ml-rørsla" umiddelbart låter ganske annerledes...?

 
At 07 januar, 2007 18:51, Anonymous Anonym said...

Ja jeg ser det, jeg uttrykte meg uklart fordi jeg plutselig ble usikker på om historien var slik jeg mente å huske den.

jeg venter på svar fra primærkilden min...

 
At 08 januar, 2007 04:05, Anonymous Anonym said...

1. Gaudi er kjent for aa ha spist mye sopp. Hvis du tar en noyere titt paa greie hens saa burde det holde for seg selv, men det skal ogsaa sies at det var temmelig "hipt" blant kunstnere aa baade spise sopp, og drikke absint (ikke den du faar paa polet) plus en del andre planter og kaktuser paa slutten av 18 tallet i Barcelona. Om han var full av seg selv eller om det var blandingsmisbruk er det kun Gubb som kan svare paa og da har vi jo selfoelgelig Elvis her som orakel.
2. Flamencoanarkister er det millionervis i Spania. Selfoelgelig avhenger det det av hva du personlig definerer som en flamenkist eller en anarkist men for aa si det saann. 90 % av alle poenkere kan alle laate til Camaron, Lole y Manuel osv.. Utenat. Akkurat som at 100% av alle homser uansett religion eller verdensdel kan alle sangene til Abba utenat.
Hvis du definerer en anarkist etter noen som ikke stemmer men har sterke "venstreradikale" meninger, liker aa royke hasj, er imot alt som er urettferdig men veit ikke helt hva som er loesninga, slaass med snut, okkuperer, gaar paa demo ikke tar det saa tungt med personlig hygiene saa ja.
3. Det heter Gracia ikke La Grassia din tulling.
4. Tapas er ingenting annet enn smaa porsjoner med mat og du har tydelgvis havnet i opp til flere turistfeller i en liten by med nesten 2 millioner innbyggere og Gubb veit hvor mange spisesteder. Dyrt og daarlig hvis du ikke veit aa holde deg unna sentrum eller veit hvor du skal gaa. Proev aa sosialisere med mindre backpackere og heller flere flamencoanarkister neste gang.
P.S.Hverken Spania, Catalunya, eller Euskera er spesielt veggisvennlige nasjoner. Ikke engang for de "veggisene" som spiser fisk.
5. Damene er dritfine men bare fordi de ikke gidder aa floerte med deg fordi du er turist (og stygg) saa syns du at de er dritstygge. ..Ogsaa er de redde for dama di som er baade hoey og ...sympatisk.
6. Jeg trodde du var mer streatwise enn aa laa deg bli rana av VIRKELIG "the oldest trick in the book". Der var vel sikkert fordi du var jaevli flau at du ikke nevnte noe om det da du har her.
7. Den anarkosyndikaliste bevegelsen i Spania er det nermeste verden har sett av Marxisme i praksis. Det er paa tide aa bryte med familetradisjonene Elvis og bli anarkist.

 
At 08 januar, 2007 17:30, Blogger Elvis Bling Laden said...

Arildo Dildo:
1) jeg synes det lukter av blandingsmisbruk. Men det er ikke alltid det har dårlige resultater reint kunstnerisk sett, så lenge man slipper å forholde seg til personen sjølv.
2) Tja- hva er en anarkist? Jeg har vel brukt begrepet noe strengere enn det du anntyder her... Om folk _faktisk_ er både anarkister og famenkoentusiaster samtidig er underordna den viktige virkeligheten, nemlig at sjølve ordet flamenkoanarkist låter så fint ;-) Og så inmari trivelig.
3) Greit. Sjølvkritikk. Jeg lar imidlertid navnet i sjølve posten stå som det gjør, for å beskytte de uskyldige. (og litt av latskap)
4) Jeg er enig i at man generellt burde henge ut mindre med backpackere i andre byer, og selvfølgelig finnes det god mat. Men du kan vel ikke være hee-eelt uenig i at dem ikke er flinkest på fisk?
5) Det kan også hende at damene er dritfine, men at de relativt sett ikke når helt opp når jeg vanker med så usedvanlig flotte og vakre mennesker som... deg.. og sånt ;-)
6) Gjennomskua igjen. Jeg var sørpe dritings. Streetwise, jeg? Jeg deltar i NM i å bli frastjælt ting. I téten.
7) Jeg er ikke helt uenig med deg i det. Det er bare det at her i dette landet kaller redaktøren av Dine Penger seg anarkist, og det blir liksom ikke like attraktivt.

 
At 08 januar, 2007 20:03, Anonymous Anonym said...

4. Du durde ha gjort som andre turister og spist en PAELLA eller en AROZ CALDOSO pa en resturant som ser ut som de ikke har (og heller sikkert ikke har) pussa opp paa de siste femti aara. Dette er da ris og sjoemat og typisk spansk og tar maaaaaange timer aa lage. Jeg regner med at du har spist mye tapas som er varma opp i mikroen og sushi som er stort sett daarlig med mindre du blir med meg ut aa spise. Norge er foresten et tipptopp sushiland.
7. Har du tenk aa gi saa mye makt til redaktoeren for "dine penger" at han kan faa lov til saa sette den nye standaren for hva anarkist betyr i norge?!?!?!
Du vet like godt som meg at merkdsliberalistene snur opp ned paa ting hele tia bare for aa faa oppmerksomhet bort fra deres satanistiske graadighet. Naar jeg sier satanisme saa mener jeg en som tilber materie som sin gud og som er den ekte satanismen som foregaar bak doerene til feks frimurere og annen kristenfascistisk oppkast!
Fysj.

 
At 08 januar, 2007 20:06, Anonymous Anonym said...

ps. jeg er ganske sikker paa at det var jeg som oppfant uttrykketene flamenkoanarkist og flamenkopoenker men du skal faa lov aa bruke det uten at jeg saksoeker deg ...biiatch.

 
At 08 januar, 2007 20:57, Anonymous Anonym said...

pps: Flamenco er en sigoyener og en street ting, og ikke en musikkstil som er forbeholdt den inte-lektuelle "kultureliten" som det kan se ut som med Norske oyne.
Tekstene handler stort sett om hjertesmerte, og urettferdigheter og hadde sikkert virket temmelig klissete hvis det hadde blitt oversatt til det serdelig emosjonelt fattige sprakket: Bokmaal. En flamenco laat er paa en maate bygget opp som mya jamaicansk musikk fordi alle bruker/stjaeler/laaner av hverandre (gjennom mange generasjoner) , dvs at teksten og laata vil aldri bli framfoert helt likt to ganger. Paa mange maater ligner det paa blues fordi at klaging er sentralt i greia. Musikalsk sett saa kan man nesten hore hvordan akkurat disse sigoynerne kom fra india gjennom persia, nord-afrika og till slutt havna i soerspania. I den foerste flamencoen fantes det ikke gitar men kun rytmer (palos) framfoert gjennom aa banke i bordet, og/eller klappe i synkoper. Gitar og cajon (-en kasse man sitter og spiller paa fra argentina-tango) kom seinere. Disse "palos" er det tusenvis av og hver landsby hadde sin egen "palo". De mest brukte naa er buleria, rumba og solea.

Det jeg ville fram til er at anarkister i spania er kanskje hakket mer lidenskapelige enn i norge og er stolte av sin slags "folkemusikk" som representerer opproer (mot bl.a. Franco, snuten, kirken og alt som er streit) gjennom poesi. I norge er folkemusikk reservert nazister og streitinger som liker aa gaa i bunad og veive rundt med det norske flagget. Dessuten er ikke norsk folkemusikk spesielt sexy spoer du meg.

 
At 09 januar, 2007 00:01, Anonymous Anonym said...

det er bare fordi du ikke gjør det riktig det, dildo

 
At 10 januar, 2007 14:24, Blogger Elvis Bling Laden said...

Har spist paella på uoppussa resturang. Var fornøyd, ikke slått i bakken. Jeg holder fast på at det var åklreit. Ikke rævva som i london, men heller ikke fantastisk som i paris.
om anarkisme: vel, selvfølgelig har du et poeng om dette med han kødden wennerøe. Mitt problem med anarkisme er egentlig at det hender at jeg er enig med en og annen anarkist om ett og annet, men frekvensen er litt for lav til at jeg synes jeg helhjerta kan kalle meg anarkist, og hvis jeg begynner med det, så er jeg redd gutta i anorg kommer for å kreve copyright til ordet. (www.anarchy.no)
Lenge leve anarka-stalinismen!

Om norsk folkemusikk, så synes jeg du er urettferdig. For det første, så kommer du med en helt 100% urimelig facisme-hentydning. Jeg brukte mye tid i min ungdom på å høre på en nazi-radio som holdt til i oslo. Radio nite-rocket. kankje du husker den? De spilte nesten bare rock.

Sjølv liker jeg en gruppe som heter Harv om dagen. (www.harv.se) riktignok er det et svensk band, men det teller for meg. De spiller mye norske låter.

Og heia flamenco, selvfølgelig. Gjeah!

 
At 10 januar, 2007 18:11, Anonymous Anonym said...

Okey da. Den delen med nazister var urimelig. De hoerer helt sikkert mer paa "vikingrock" og saant. Sexy er det uansett ikke,

 
At 14 januar, 2007 20:39, Blogger Jonas Bals said...

Denne kommentaren har blitt fjernet av en bloggadministrator.

 
At 14 januar, 2007 23:04, Blogger Elvis Bling Laden said...

Jonas sin kommentar inneholdt noe illegal informasjon. Derfor poster jeg den på nytt, uten omtalte informasjon;

"Hvorfor sa du ikke fra på forhånd at du skulle til Barcelona?
Bare fordi jeg bor i et annet land enn deg? Du skulle hatt rapporteringsplikt på sånt noe, for jeg har jo så mange tips til deg som nå må bli liggende i skuffen...

Tror det var Brecht som engang sa at en kveld på byen i Minsk var et godt argument mot statssosialismen. En bytur i Barcelona er et tilsvarende godt argument for anarkismen, skulle jeg så tro.

Men apropos anarkister: Hvor har arildo det fra at de "ikke tar det saa tungt med personlig hygiene"? Nå kan jeg riktignok kun snakke på egne vegne og for den del av den kvinnelige anarkistbefolkningen jeg har … danset Flamenco med, men der har hygienen til gjengjeld vært upåklagelig. Men joa, for gatepønksen kan det selvsagt gå langt mellom dusjene. Det deilige i Spania er jo imidlertid at det er så mange upønka anarkister der også!"

 

Legg inn en kommentar

<< Home