oktober 09, 2006

Snill eller slem?

Min bestefar ble oppdratt som en god kristen, og han lærte meg en sang som han sang i sin kristne ungdom:

    Det er best å være snill
    det er best å være snill
    de slemme kan si hva de vil
    men jeg vet det er best å være snill


Jeg erklærte meg selvfølelig umiddelbart enig, men jeg har likevel lyst til å høre argumentene til de slemme. Hvis jeg har lesere som er tilhengere av å være slemme, så kan de gjerne legge igjen sine beste argumenter for å være slemme i kommentarfeltet? Hadde det vært mulig å sette opp en paneldebatt mellom de snille og de slemme? Er det mulig å ta et mellomstandpunkt her?

Etiketter: ,

17 Comments:

At 09 oktober, 2006 20:16, Blogger Erik Kruse said...

Hvordan veit du at det er best å være snill? Jeg vil heller si hva jeg vil! (det kunne blitt et nytt vers på sangen..!;) Dessuten: de snille får alltid ros av læreren og polti. Har du egentlig lyst til å være en sånn kar? Dessuten II: mellomstandpunkt er for sosialdemokrater.

 
At 09 oktober, 2006 21:04, Blogger Dadida said...

Noen ganger føles det slemt å være snill da:
1, kompisen din har klippa seg og han ser helt jævelig ut, likevel ser du at det er fint. Ergo, du er slemt fordi du juger.
2, du nekter kid'en din noe, setter noe som oppleves som en urimelig grense, føles slemt der og da for begge parter, men er i det lange løp skikkelig snilt...

 
At 09 oktober, 2006 21:27, Blogger Magnus said...

Korleis er melodien?

 
At 10 oktober, 2006 02:38, Anonymous Anonym said...

Den mest utålelig wannabe-kule og -morsomme læreren på Bergeland vgs sang den litt annerledes:

Å ja, å ja, det er best å være snill.
Å ja, å ja, det er best å være snill.
De slemme kan si hva de vil,
det er best å være snill.


Var det noe som fikk en til å få lyst til å være slem, så var det hans påtrengende forsøk på å være kul og morsom.

Jeg kan'ke skrive noter, Magnus, men jeg kan synge den for deg viss vi noen gang møtes.

 
At 10 oktober, 2006 10:23, Blogger Prinsesse Lea said...

Good girls go to heaven. Bad girls go anywhere they want.

 
At 10 oktober, 2006 11:08, Blogger Ronny K said...

Jeg tror tidsaspektet er sentralt her.

Å være slem gir ofte kortsiktig gevinst, men jeg tror personlig at det er mye i det USAnske ordtaket som sier "what comes around goes around". Er man slem, så møter man fort seg sjøl i døra til slutt, man blir mislikt og får et dårlig rykte.

To eksempler:
1. De slemme guttene har jo alltid bedre drag på damene enn de snille, men de snille guttene fikser seg etterhvert mye mer stabile og velfungerende forhold, mens de slemme ender opp som evig flakkende rundbrennere som bare blir mer og mer patetiske etterhvert som de nærmer seg 40.

2. USA fiksa jo midtøsten bra, trodde de, både når de fikk kasta Mossadeq i Iran, og Sovjet ut av Afghanistan. Så får de Khomeini og Taliban i fleisen. Suckers!

Konklusjon: Slemhet lønner seg på kort sikt, men på lengre sikt står lykken den snille bi (tålmodighet er som kjent en dygd).

 
At 10 oktober, 2006 14:10, Blogger Brage said...

Jeg syns Erik har et overmåte godt poeng. De snille får alltid ros av de som sørger for at folk bare er snille og greie. Og de er jo gjerne slemme. Dette er i grunnen et klassisk dilemma. Er det greit å være slem for å tvinge folk til å være snille? Min erfaring er at det som regel er bedre å være slem for å tvinge folk til å bli snille.

Du har for øvrig ikke svart på utfordringa mi, Elvis.

 
At 10 oktober, 2006 16:29, Blogger Elvis Bling Laden said...

erik: Jeg veit ikke om det er sånn at de snille alltid får ros av læreren og polti. Det er altså ikke min erfaring.
Dadida: Jeg føler at det er en motsetning mellom å være ærlig og å være snill. Derfor sier jeg "ærlig eller snillt"? når folk spør om hva jeg synes om sveisen eller håret eller noe. Så sier de alltid "ærlig", også svarer jeg snillt likevel. Dobbeltljug, altså dobbelt så snillt ;-)
Magnus: jeg husker ikke.
Tiram: det høres jo veldig likt ut. Det er mulig det er gammel'n som har fått det feil.
Lea: Du er en slem en, er det det du forsøker å si?
Ronny: Dette er veldig skremmende lesning. Jeg er redd at hvis du har rett, så er jeg mye nermere en slem gutt enn en snill ;-(
Og jeg nærmer meg patetisk for hver dag. Kanskje jeg kan forsøke å finne ut nøyaktig _åssen_ jeg er slem, også rett og slett _bli_ snill? Hvis det er det som skal til for stødige velfungerende forhold, mener jeg? Åssen ligger det ann med deg?
Brage: jeg gjør jo alt du ber meg om, veit du. Det bare hender at det tar litt tid.

 
At 10 oktober, 2006 18:00, Anonymous Anonym said...

Læreren det er snakk om var en idiot, så jeg holder heller en knapp på bestefaren din, Elvis:) Jeg ville bare vise at sangen hadde større spredning.

Å gjøre alt Brage ber deg om er vel forresten ganske snilt, er det ikke? Du skal se det er håp for deg også;)

 
At 10 oktober, 2006 18:06, Blogger Dadida said...

Jeg ville ikke gjort alt Brage ba meg om... og selv mener jeg at jeg er veldig snill...

 
At 11 oktober, 2006 11:26, Blogger Brage said...

Jeg mener i grunnen det er et godt kriterie for snillhet - å gjøre alt jeg ber om, altså.

 
At 11 oktober, 2006 12:17, Anonymous Anonym said...

Da vil jeg være slem.

 
At 11 oktober, 2006 13:55, Blogger Nyx said...

Siden penger og sex styrer verden og det sies at det er de slemme gutta som får, så gir vel svaret seg selv, ihvertfall for halvparten av befolkningen...

 
At 11 oktober, 2006 22:39, Blogger Ronny K said...

Elvis: Moi? Hva var det Samuel L Jackson sa i Pulp Fiction? "I'm tryin' real hard to be the shepherd!" Uten at det betyr at man lykkes :p

Når det gjelder forhold så er det vel klart at mitt eksempel var en statistisk overforenkling. Stabile forhold krever jo snille jenter også. Du er jo fortsatt ung Elvis, så du trenger ikke deppe ennå. Det er med kjærleiken som med sosialismen - man må ha et langt tidsperspektiv for å holde motet oppe iblant ;)

Såframt du ikke har invadert noen land i Midt-Østen de siste åra, er du fortsatt ganske snill i boka mi.

 
At 12 oktober, 2006 10:54, Blogger Fjeldstad said...

Jeg er stor tilhenger av å være snill, men problemmet er at nå man møter noen slemme. For da er jeg (som er snill) snill mot de slemme, men de slemme er bare slemme tilbake. Og derfor kan det være ganske kjipt å være snill.

:(

 
At 12 oktober, 2006 21:59, Anonymous Anonym said...

Jeg kjenner veldig for å være slem med de slemme og snill med de snille (eventuelt de som ikke vet bedre).

 
At 13 oktober, 2006 09:03, Anonymous Anonym said...

Er sangen din en stuntoversettelse av "The Christian Life" med Byrds?

My buddies shun me since I turned to Jesus // They say I'm missing a whole lot of fun//Others take pleasure in things I despise// I like the Christian Life

 

Legg inn en kommentar

<< Home