september 12, 2006

Vold, våpen og dataspill

Jeg møtte hu på bussen til danmark. Hu var en ordentlig dame. Bestemor og bekymret for utviklinga. Det var så mye vold blant ungdommen i dag. Hvorfor, trodde hun? Dataspill, selvfølgelig.
I hennes ungdom hadde de vold på TV og Video, men ungdommen i dag ble invitert til selv å delta i volden; de skulle selv trykke på knappen som svingte balltreet. Hun hadde sett et spill hvor man kunne angripe hvem som helst på gaten, med flammekaster, motorsag, gevær eller balltre. Grotesk, mente hun. Det burde virkelig reguleres mye strengere.

Jaja. Det er vel et relativt vanlig standpunkt blandt snille middelaldrende damer. Hun minte meg litt om lærer'n min, faktisk. Trivelig og snill, men litt moralistisk og pietistisk, kanskje. Men så er jeg glad i dataspill sjølv, så jeg tendenserer vel til å ville unnskylde. Det kan jo hende hu hadde rett?

Men hva jobbet hun som, da? Etter en time med småprat må spørsmålet stilles. Joda, hun jobbet med avansert optikk. Jasså? Hu lagde briller og sånnt, da eller?

Neida. Hu jobba for Simrad Optronics. En av Norges største våpenprodusenter. Hun tjener faktisk penga sine på å lage mordvåpen.

Dette dilemmaet hadde hu åpenbart aldri diskutert før.

Hva er det med Norsk våpenindustri som gjør at folk som jobber der ikke blir konfrontert med det de driver med? Til det ekstreme nivået at de kan tillate seg å bli moralsk forarga på grunn av Grand Theft Auto? Har ikke disse folka et personlig ansvar?

Etiketter: , ,

10 Comments:

At 12 september, 2006 18:03, Blogger Kjetil said...

Dei har berre selt arbeidskrafta si til den som kan betala for henne. Og arbeidskrafta har ikkje skruplar.

Sjølv driv eg og produserer utstyr for å få opp meir fossilt brennstoff. Sjølv om eg ikkje er glad i klimakatastrofe.

 
At 12 september, 2006 20:49, Blogger Elvis Bling Laden said...

hm.. Joa..
Det var mer det at hu så åpenbart ikke hadde reflektert over dilemmaet før. Og at det er litt problematisk at det faktisk er 6000 folk som jobber med å finne ut de mest mulig effektiv drapsteknologi her i landet. Jeg liker det ikke. Det er selvfølgelig ikke _dems_skyld_, men mener du å si at de er _helt_skyldløse_? De har _ikke_ annsvar?

 
At 12 september, 2006 20:50, Blogger K for Kvinne said...

Sjokkert, æ no.

 
At 12 september, 2006 22:33, Blogger Kjetil said...

Mange, inkludert meg, meiner vel at det å produsera verkty til å ta liv med er ein nødvendig konsekvens av at me har nasjonalstatar. Akkurat kva ein produserar av våpen, er vel ei anna sak.

Eg meiner at dei som lagar våpen, ikkje har skuld i det at våpen må produserast. Men når det gjeld akkurat kva for våpen som vert produsert, har vel nokre av dei eit ansvar, altså dei som utviklar nye våpen som lemlestar meir enn det som strengt teke er turvande.

Og sjølvsagt er det noko spesielt at denne dama ikkje reflekterte over spørsmålet. Eg reflekterer jo over mi eiga rolla i prosessen med å auka klimaproblema, sjølv om eg på ingen måte meiner at eg står ansvarleg for dei aukande klimaproblema i større grad enn andre nordmenn.

 
At 13 september, 2006 09:49, Blogger Misha BB said...

He he he...
Men hvordan endte denne konfrontasjonen eller? Kapitulerte hun?

 
At 13 september, 2006 16:47, Anonymous Anonym said...

At least 117 Israeli soldiers died during the latest conflict with Hizbullah which started last month after the kidnap of two Israeli troops on the Lebanese border.

http://www.guardian.co.uk/syria/story/0,,1855157,00.html

Takket være Britiske Night Vision Goggles ble dine fiender drept.
Ble du glad nå Elvis?

Trøst deg med at kapitalistene er så grådige at degladlig selger utstyret du selv skal skytes med.

http://www.simrad-optronics.no/templates/simrad/ProductFamily____1474.aspx

 
At 14 september, 2006 12:32, Anonymous Anonym said...

Vel, no er det jo faktisk ein veeeldig stor del av oss som arbeider med ting som me ideologisk sett ikkje burde ha jobba med. Men så var det dette med mat på bordet og tak over hovudet då...

Må likevel innrøma at det var litt spesielt å ikkje ha tenkt over at ein er mot vald men jobbar i våpenindustrien...

 
At 14 september, 2006 15:15, Anonymous Anonym said...

Jeg lurer på det samme som Misha BB, hva sa du og hva sa hun?

 
At 16 september, 2006 11:08, Blogger Dadida said...

Og Dadida har ettårsdag i dag!

 
At 17 september, 2006 22:29, Blogger Elvis Bling Laden said...

nei, jeg er redd jeg er for mye av en høflig kar, og for mye av en sucker for selskap på bussen til å dra på med min mest harmdirrende moralisme. det blei mest 'jasså, mener du det?', og sånn. kanskje jeg bør oppsøke dama å fortsette samtalen? forøvrig er det vel ålreit at hizbolla vinner krigen mot israel, men jeg er redd norske våpen i hovedsak går til den til enhver tid okkuperende styrken.

 

Legg inn en kommentar

<< Home