september 22, 2006

Mordet på Eugene Ejike Obiora

Menge sunne fornuftige oppegående mennesker nekter å tro at politiet kan oppføre seg som rasistiske mordere. Og det er på en måte bra, for det sier noe godt om personene som nekter å tro det værste om sine medmennesker. Men det er desverre feilaktig. Vi vil gjerne tro at politiet er lovlydige og helst rettferdige. Kanskje kan de gjøre feil, akkurat som andre mennesker, men de har gode motiver og vil helst bahandle alle likt. De er satt til å passe på oss, de har gått mange år på skole for å gjøre det. Vi vil tro om politiet at de er de beste blandt oss.

Sannheten om politiet er nesten umulig å kommunisere med ord. Du må erfare politiet fra sin værste side for å akseptere at den finnes. Sjølv er jeg dømt for "vold mot offentlig tjenestemann", noe som var en årsak til beundring i min ungdom. Nå kan jeg godt som voksen mann avsløre at det ikke er noe særlig å beundre; paragraf 128 betyr ikke faktisk at man har utøvd vold mot politiet; tvert imot! Det betyr at man har fått juling av politiet. Måten det fungerer på er at når politiet gir noen juling, så annmelder de med en gang, sånn at den oppbankede mister troverdighet hvis vedkommende skulle finne på å annmelde politiet for vold. Sjølv hadde jeg et digert fotavtrykk i nakken som satt i en uke, sår og kutt over hele ryggen, og såre røde merker etter håndjernene.

Sånt gjør noe med ens inntrykk av lovens lange. Snille pene hvite mennesker vil nå ikke si at jeg juger. De vil tenke i sitt stille sinn at jeg overdriver, eller at jeg nok hadde en del skyld sjølv, mens de vil si høflig at denne historien represtenterer unntaket.

Imens går morderne til Eugene Ejike Obiora fri. Og de kommer ikke til å bli dømt. Politimenn blir ikke dømt.

For det første; de blir etterforska av politiets særskilte etterforskningsorganet.

For det andre; politiets forklaringer blir alltid tilagt størst vekt i retten, og de er rutinerte i rettsalene og kjenner systemet mye bedre enn de til en hver tid tiltalte.

For det tredje; rettsystemet er også rasistisk, og har en tendens til å dømme svarte hardere enn hvite.

Den ene politimannen er til alt overmål den samme mannen som blei frikjent for å banke opp Sophia Baidoo i 1999 og kalle henne "faens svarting". Mannen med det treffende navnet Trond Volden. Den gangen var det ikke rasistisk og ikke vold. Bare en serie uheldige omstendigheter. Akkurat som nå. Og de er selvfølgelig allerede tilbake i tjeneste.

Da jeg er pinlig godt oppdratt og ikke kan så mange banneord, finner jeg det mest fornuftig å overlate ordet til Ice Cube:

    Fuck tha police, comin' straight from the underground
    A young nigga got it bad 'cause I'm brown
    And not the other color, so police think
    They have the authority to kill a minority



(Les også Death at the Social Office: Nigerian Beaten to Death by Trondheim PoliceNigerian Village Square som er en internasjonal webside for Nigerianere. EllerLiggestillingen kan ha vært dødsårsak hos Hjorten.. Adresseavisas artikler Tjenestemenn avhøres, Obduksjonsrapport hemmelig, Vil vitne mot politiet, og Mistenkt politimann var involvert i Baidoo-saken. Dagladet skriver Liggestillingen kan være dødsårsaken, og Tok halsgrep på mann (48) som døde. Amnesty Internationals SEFO - Plitiets beskytter?, Document.no systemsvikt, utrop.no politimann tidligere annklaget for rasistisk tilsnakk, Knut Stian Olsen I allmenhetens interesse, Peder M. Lysestøl RV fordømmer politibrutaliteten.)

Etiketter: ,

26 Comments:

At 22 september, 2006 22:16, Blogger Milton Marx said...

Jeg tror ikke et øyeblikk på at mannen ble drept med hensikt, så sånn sett er ikke merkaten "mord" det riktige. Men det blir det jo ikke OK av.

Saken illustrerer i alle fall én ting, og det er hvor viktig det er å utvelge de riktige folkene.

At ikke alle norske politifolk har noe i denne etaten å gjøre, er neppe et kontroversielt standpunkt.

Det som kanskje kunne være litt interessant, ville være å høre hvordan du ville forbedre politiet.

Så her er utfordringen: All makt til Gud; hvordan ser det ideelle politiet ut?

 
At 23 september, 2006 02:09, Anonymous Anonym said...

Hei! Dette var bra og jeg er mer eller mindre enig. En ting vil jeg gjerne flikke på. Du skriver at rettsapparatet er rasistisk. Har du egentlig dekning for dette? Fins det forskning, tall? Jeg spør fordi jeg lurer.

Jeg er ikke Gud og vet heller ikke hvordan drømmepolitiet ser ut. Men de har i hvert fall tøffe uniformer med mye rødt og gullstjerner. Det er helt sikkert.

 
At 23 september, 2006 09:10, Anonymous Anonym said...

Det er vel ikke noe politiet er videre interessert i å undersøke. Men der finnes blant anna belegg for at mørkhuda blir stoppa oftere -- onkel innrømmer det til og med sjøl:

Bekrefter at mørke kontrolleres oftere

Stoppet av politiet 17 ganger [på tre uker]

Og en rapport fra Rusmiddeletaten:

Politidiskriminering ved Eika

Der er nok meir å finne -- jeg gjorde bare et lynraskt Google-søk. Og fant samtidig noen lure tips i ludo:

Hva gjør du i møte med politiet?

Men alt det der kan du vel, Elvis :)

 
At 23 september, 2006 14:15, Blogger Elvis Bling Laden said...

milton: nei, de tenkte nok neppe "la oss drepe oss en svarting idag". Det er vel mer et resultat av lav terskel for vold.
Det ideelle politiet har jeg ikke sett. Jeg tviler på at det eksisterer.
Lars a: godt spørsmål. Det spørs om det er mulig å bevise. Kanskje det burde være mulig å sansynliggjøre? Hudfarge står jo ellers skjeldent i offentlige papirer, så det er mulig det vil være en større oppgave.
Tiram: Dette er vel om politiet? Politiet er rasistisk, den er ingen uenig i. Det er min påstand om at rettsvesenet er rasistisk som blir utfordra.
Noen andre?

 
At 23 september, 2006 15:26, Anonymous Anonym said...

Politiet er del av rettsvesnet. Men du tenker på resten av apparatet, I take it. Jeg fant denne, i farta:

En rapport om holdninger til minoriteter i det norske rettsvesen

 
At 23 september, 2006 15:55, Blogger Elvis Bling Laden said...

jaggu. Den var ganske fin. Kudos for den, Tiram.
"Av 215 advokater oppgir hele 47% at de har opplevd at dommeren opptre ulikt det man kunne forvente når en eller flere av partene i en sak har minoritetsbakgrunn. 45% av respondentene oppgir at de i slike saker mener at dommeren gir lik behandling. 8% svarer «vet ikke» på spørsmålet."

 
At 27 september, 2006 21:50, Blogger VamPus said...

Mannen begynner jo å få en interessant track-record, kanskje på tide med en objektiv etterforskning? Er det forresten sunt at politiet etterforsker seg selv?

 
At 16 april, 2007 01:38, Anonymous Anonym said...

Jeg har faktisk veldig mye jeg skulle ha sagt i denne saken! Jeg har blandt annet blitt arrestert av Trond Volden og hans kollega Harry et eller annet. Og jeg VISSTE de var innvolvert med en gang jeg leste om dette. Men fikk det først bekreftet nå. Nå skal dere får høre noe, han er ikke bare direkte nazist. Han er en gjennomført voldsmann! Når han arresterte meg var det en liten bagatell om at ei lampe ble knust i en utegarasje hos et kjøpesenter. Og vi så på det som en fillesak så vi blånektet. Derfor tok han og kollega med 5 stykker til Politikammeret. Glattcelle og hele pakka. Og de var SKIKKELIG agressiv og frekk. De prøvde å provosere oss. Og de var ikke forsiktig med håndjernene heller. Vanskelig å forklare med ord, men de var reint helvette og ha med å gjøre. Men dette er LANGT ifra hva jeg skulle komme til og oppleve et par måneder senere!

Vi var på en fest i sentrum i Trondheim. Mulig ulovlig i og med det var en leid kafe og det va ungdommer under 18 år som drakk osv. Så kom da disse to politibetjentene, og jeg skjønte det kom til å bli bråk. De stengte festen, greit nok. Så snakket de med jenta som var 15 år som hadde bursdag(hun fylte 16 et par dager senere). Og de som vanlig var MEGET provoserende mot hun, og hun reagerte med å bli sint. Var kun småfrekk i kjeften, men de tok taki i hun, kastet hun inni politibila og tok på henne håndjern. Flere ungdommer rundt reagerte på den hardhendte måten de behandlet henne på. Og da reagerte de med og banke henne hardere i bila. Da kom da en venn av hun (en gutt hun feiret bursdagen med. han fylte 15 år, og er vel og merke halvt afrikasnk). Og bare det at han gikk mot dem var nok for de til å ta av HELT. De tok tak i jenta, kastet hun i bakken og stilte seg OPPÅ hun, mens de arresterte gutten. Og når de behandlet jenta da. så reagerte ungdommene (en mengde på 40-50 stk)mer eller mindre KRAFTIG (individuelt). Vel, forståelig følte de seg truet og tok fram hundene. Men hva faaaaen? De gikk ikke i mot ungdommene. De gikk med bikkja i bånd, og gikk bort til jenta som lå i bakken og SÅ på at hunden gikk løs på henne med klør og tenner. Hun hadde kraftige bitemerker på låret, og ble fraktet til sykehus når det hele roet seg. Det kom jo selvfølglig flere patruljebiler, og senere.. Da så jeg selv at alle stod samlet laangt en helt annen plass og snakket sammen. Garantert for å finne en "dekkplan", korrupte idioter. Vet dere hva som kom utav denne saken? JENTA ble dømt for vold mot offentlig tjenestemann!

Min tredje opplevlse med disse karene var vel drøyt en måned senere. Vi var på en plass i nærmiljøet og tok noen koselige mai pils. Det var også noen av yngre guttene i nærmiljøet (14/15 år). Selv var jeg 17. Plutselig kom 2 av de løpenede mot oss. Og vi så at en annen en sprang en annen vei. De fortalte oss at de prøvde å bryte seg inn i garasjen til undgomskolen der mopedene står. De fikk opp garasjen og akkurat da kom securitas, så de stakk av. 15 minutter senere kommer 2 venner av meg (en hvit og en fra kurdistan) fra ANDRE veien der garasjen var, og de hadde vært hjem til en kammerat. 5 minutter senere kommer politiet. Det var nok engang disse to IDIOTENE. De begynner og snakke osv. så sier de hva som hadde skjedd osv. så kom securitasvakta og politiet spurte om beskrivelse. Han sa "en med grønn genser, og en med blondt hår og svart genser". Første person de lyser på har grønn genser (en av de som kom springende. Altså, den skyldige) og er den eneste så han ble bedt å bli med dem for å prate. Så lyser de videre, krysser den ENESTE gutten med blondt hår og svart genser. Og tar med en kurder med mørk hud, svart hår, og hvit jakke. HVA FAEN? han ble tatt med på glattcella og annmeldt. Denne saken ble selvfølgelig henlagt. Men her ser dere nå hva som feil disse to idiotene. Måten de oppfører seg på begynner jeg å lure på om de er hyppige brukere av makka eller noe sånt. Uansett, kommer trond volden og harry et eller annet fra trondheim politikammer.skyldig eller ikke... RUN MOTHERFUCKER, RUN!

 
At 03 mai, 2007 19:46, Anonymous Anonym said...

Du er en kriminell tulling! Slutt å heng ut ærlige politifolk!

Gå i deg selv, og bli et lovlydig menneske, så slipper du problemer med politiet!

 
At 04 mai, 2007 13:23, Anonymous Anonym said...

Jeg synes debatten er interessant og har selv jobbet i Politi- og lensmannsetaten i 15 år i stillinger som politibetjent og som politiførstebetjent.

Jeg skriver dette for å avklare mulige misforståelser og for å gi en delvis jurisisk avklaring på det å straffbart forårsake en annens død og til å ikke være strafferettslig ansvarlig for det samme.

Straffeloven opererer i utgangspunktet med to bestemmelser for straffbar forvoldelse av en annens død, nemlig straffelovens (strl.) §§ 233 og 238. Førstnevne gjelder ved såkallt forsettelig og overlagt drap. § 238 gjelder uaktsomt drap. Forsett/overlegg og uaktsomhet er juridiske normer og det er disse som skal være utvist av en evt. skyldig person. Med forsett mener man at en person med "vitende og vilje" eller "med overveiende sannsynlighet" forsto at det han/hun gjorde ville forårsake en annens død. Dette kalles subjektiv skyld. Hvis denne subjektive skylden ikke lar seg bevise eller det er "rimelig og fornuftig tvil" om det, sier prinsippet i norsk lovgivning at personen SKAL frifinnes. Dette gjelder tilsvarende for personer under etterforskning og for at påtalemyndigheten skal ta ut tiltale skal statsadvokaten/Riksadvokaten være "overbevist" om at så er tilfelle. Hvis ikke henlegges saken etter bevisets stilling - nettopp for at man ikke kan strafferettslig bevis at det foreligger noe forhold som kan lede til domfellelse for forsettelig drap.

Alt over her gjelder for saker som skal vurderes etter strl. § 238 men dennne bestemmelsen har et lavere krav til såkalt subjektiv skyld. For å domfelles for uaktsomt drap (strl. § 238) kreves det at en person "burde ha forstått" = utvist uaktsomhet - at handlingen ville medføre en annens død, altså at personen ikke ønsket utfallet men at han likevel burde skjønt at det ville bli utfallet.

Og så til det som denne saken gjelder:

Politiet er samfunnets sivile maktapparat og har til oppgave bl.a. å forhindre straffbare forhold, stanse disse og etterforske og iretteføre dem. Til å løse disse oppgavene har politiet et detaljert regelverk å forholde seg til, men det er en rekke muligheter for skjønn, dog slik at den enkelte tjenestemann er ansvarlig for hva han/hun beslutter.

Jeg kjenner ikke den omtalte saken annet enn fra media og skal derfor ikke gå inn på den. Den er etter hva jeg har lest i dag henlagt av Spesialenheten for politisaker og med mindre henleggelsen blir påklaget er saken endelig avgjort.

Man må skille mellom politiets inngripen og hva den jevne borger har adgang til. Ved at personer ikke følger politiets anvisninger og gjentatte oppfordringer har politiet lovlig adgang - og ofte plikt - til å bruke makt - altså det foreligger en lovlig tjenestehandling. Hvis det i kampens hete ved fysisk inngripen skulle hende at noen blir skadet eller sågar dør, så er det store muligheter for at dette ikke vil rammes av de bestemmelser som er redegjort for over - nettopp for at politiet gjennomførte en lovlig og forsåvidt pålagt inngripen. Grensedragningen i disse sakene er svært kompliserte, særlig ved dødlig utgang og heldigvis skjer det svært sjelden. Og til alle som lurer på om politiet slipper "billigere" unna enn andre, så skal jeg love dere at det ikke er tilfelle. Hvis dere leser litteratur og finner frem dommer der polititjenestemenn faktisk har blitt straffet, så er det faktisk slik at saker med polititjenestemenn innblandet blir svært grundig etterforsket og gjerne grundigere enn tilsvarende saker som gjelder andre.

Så jeg vil til slutt oppfordre alle til å stole på politiet - vi er der for dere og bruker minst mulig makt i løsing av situasjoner som oppstår (selvsagt finnes det noen som går over streken, men de ønsker vi selv fjernet og det jobbes det med - heldigvis er de få..)

Men at dette debatteres er sunt i et demokrati men det er viktig for debatten at den holdes saklig og at de som deltar FAKTISK setter seg inn i hva dette dreier seg om og ikke bare angriper politiet når en situasjon får en tragisk utgang. Polititjenestemenn har også følelser og familie som må leve med at noe har skjedd som emosjonellt påvirker dem kraftig - husk på dette oppe i all kritikken.

Og når det gjelder identifisering av personer innblandet er dette totalt forkastelig og det gjør det jo ti ganger verre når man faktisk offentlig gjør fullt navn og/eller bilde. Hva slags rettssikkerhet er dette? Jeg bare spør...

 
At 05 mai, 2007 14:02, Anonymous Anonym said...

En del gode poenger, men kan du dokumentere "[R]ettsystemet er også rasistisk, og har en tendens til å dømme svarte hardere enn hvite."?

 
At 02 juni, 2007 15:28, Anonymous Anonym said...

Jeg har ofte opplevd politiet som frekke og nedsettende mot meg. Det føles alltid som om årsaken for dette er fordi jeg er ung. Politiet har ofte opptredd aggresivt mot meg uten grunn, snakket nedsettende og til og med imitert meg. Hadde politiet hatt respekt for meg, så hadde jeg kanskje hatt det for dem også, men det har jeg altså ikke. Jeg skal ikke skjære alle politimenn over en kam, har også møtt noen ålreite, men dette skjer desverre alt for sjeldent. Har utrolig mange eksempler på møter med politiet hvor de har oppført seg direkte respektløst mot meg, mens jeg på stånde fot ikke kan huske mer enn en 2-3 politimenn jeg har møtt i mitt liv som har behandlet meg med respekt.

Jeg er redd for politiet. Fordi jeg opplever det som at de blir beskyttet av loven, og jeg ikke. Måten de framtrer på ovenfor meg, gir meg følelsen av at de kan finne på å ta meg på hva som helst, enda jeg ikke har gjort noe. Når de oppfører seg så respektløst ovenfor meg, blir jeg også redd for at de vil ta det et steg videre og taue meg inn.

Det er noe som er feil når man løper fra politiet, enda man ikke har gjort noe galt.


I Obiora-saken er det mye som er galt. Jeg håper vi får gjennomslag i saken.

 
At 09 juni, 2007 17:50, Anonymous Anonym said...

Politiets fagforening klarte å gjøre dette til en injuriesak, ikke den drapssaken som det faktisk er.

Rasisten Trond Volden drepte Obiora. Bør det være straffbart å konstatere et velkjent faktum?

"godt politiarbeid" i følge Arne Johanessen, utmerket søknad til førstepremien som årets idiot.

 
At 13 juni, 2007 19:30, Anonymous Anonym said...

De siste årene har norsk politi kvalt 4 personer til døde:

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article1833453.ece

Mye "godt politiarbeid", fyttigrisen. Hvem er det som styrer dette landet? Mugabe? Pinochet?

 
At 03 juli, 2007 08:19, Anonymous Anonym said...

"Every drop of black blood spilt - a token offered to their sacred reich"

Fra Don Byrons album "Nu Blaxploitation"

 
At 31 juli, 2007 16:49, Anonymous Anonym said...

Spør meg selv: Hva vil folk oppnå? Bra med folk som støtter opp om Obiora, men hva med alle de andre som bare prøver å skape spild og avstand?

Ble selv truet av to afrikanere på vei hjem fra byen her om dagen, de kom bort til meg og sa jeg skyldte dem penger. Han ene sa han hadde kniv. Ble selvsagt redd, selv om jeg tvilte på sannhetsgehaltet når det gjalt kniven. I ettertid tenker jeg; idioter er idioter uansett hudfarve/nasjonalitet. Kommer ikke til å stemme FRP etter dette for å si det slik.

Har også blitt angrepet av en drita trønder som tydeligvis var ruset på mer enn bare HB. Sånn er livet. Folk som ikke kan oppføre seg bør få behandling deretter, uavhengig av hvem de er.

Slutt å stigmatisere. Se løsninger i stedet for å skape splid. Bare sånn kan vi knekke rasistene og ekstremistene på den andre siden.

 
At 09 august, 2007 16:30, Anonymous Anonym said...

Fra El Gringo

Har du vurdert å skrive ett blogginnlegg på engelsk?

Selv er jeg litt for dårlig til å uttrykke meg på fremmedspråk, dessverre.

Internettet er jo internasjonalt vet du :)

 
At 29 september, 2007 16:49, Anonymous Anonym said...

Fy flate så mange tullinger det er her inne. Det er slike folk som dere som bare går rundt å syter for ting dere selv har stellt istand.

Jeg har ALDRI blitt stoppet av politiet, mest sannsynlig fordi jeg følger det som kalles lover å regler.

Alt som står her inne om at folk blir banket opp av politiet er stort set bare oppsinn for at dere kan ta på dere offer-rollen, da dere tydligvis ikke har så mange andre roller her i samfunnet å spille på. Ikke rart politiet har mye å gjøre når det finnes så utrolig mye tapere som bare går rundt å skylder på alt og alle rundt seg istedet for å gjøre noe konstruktivt og bidra til samfunnet.

Det er ingen som har spurt hva Obiora gjorde på sosialkontoret, bare fokusert på hva politet har gjort. Det er uten tvil meget tragisk det som skjedde og forferdelig at noen dør. Men politiet tar ikke halsgrep på en person som gjør det han blir bedt om, eller hva?

 
At 30 oktober, 2007 02:44, Anonymous Anonym said...

Dette er ikke U.S.A., dere er ikke forfulgt, dere er ikke hatet, dere er ikke slaver, fedrene deres har ikke vært slaver, dere er frie, dere kan gjøre hva dere vil, men dere velger å kopiere "tha nigga" med "street cred" proporsjonalt med antall kulehull i kroppen. Dere velger å antagonisere politiet. Hvem er dere? En marginalisert mengde invandrerungdom som er sinte, hvorfor? Fordi dere er stinn i søppelmat og dårlig bykultur. Om jeg gir kjeft til en politibetjent og oppfører meg truende forventer jeg å bli arrestert, det er politibetjentens fulle rett å gjøre det og jeg aksepterer det. Jeg er så lei alle invandrere som skriker rasisme, jeg er så lei av å tåle å bli kalt rasist, jeg overgår meg selv hver dag for å akseptere, forstå, forsone. Om man bryter loven skal det få konsekvenser, ingen spesialbehandling av invandrere. Under invandringen til Amerika var nordmenn bråkmakere, i Brooklyn - New York, Chicago, Minnesota, kjent for hor, drikk og organisert kriminalitet, det hører med i perioder med omveltning. Lær av historien. Ikke skrik rasisme, jeg er så lei av at det ordet blir misbrukt. Dere bor i Norge, ikke i Philadelfia på 80-tallet. Fred ut i nabolaget.

 
At 08 november, 2007 01:34, Anonymous Anonym said...

Hva med rettferdighet for Bjørnar Pedersen?

 
At 21 desember, 2007 16:05, Anonymous Anonym said...

Jeg er så drittlei av det jævla uskyldige skoleuniform bildet av Obiora som brukes i hver eneste reportasje om denne saken. Politiet ble ikke tilkalt fordi det stod en høflig velutdannet afrikaner på sosialkontoret iført sine fineste klær med et hvitt smil.

De kom dit etter at betjeningen hadde blitt truet av en rasende klient som nektet å roe seg, nektet å fjerne seg og gjentatte ganger kom med grove trusler overfor personalet. Han fortsatte med dette også etter at politiet ankom og da politiet fysisk forsøkte å fjerne ham satte han seg kraftig til motverge.

Politiet ble derfor nødt til å bruke makt. At Obiora døde som en følge av dette er tragisk og i en ideell verden burde dette ikke ha skjedd. Nå er det nå slik at det samfunnet vi lever i langt fra er ideelt og slike situasjoner som dette har vi hatt før og de vil oppstå igjen.

Som et råd til alle andre som føler for å gå bananas på sosialkontoret o.l. ro dere ned og etterkom politiets ordre når de ankommer så slipper dere å ligge i mageleie med skulderlås ol.

 
At 21 desember, 2007 21:52, Anonymous Anonym said...

Det er lett å skylde på andre, men Obiora er ikke uskyldig, det var hans valg å lage en ukontrollert situasjon som ingen av de tilstedeværende kunne vite utfallet av.

Da må han selv ta ansvaret for det valget.

 
At 21 desember, 2007 22:12, Anonymous Anonym said...

Man skal ikke drepe en som de skal arrestere. Politimennene som er involvert må straffes av retten. Om ikke er vel borgervern eneste utvei....!

 
At 22 desember, 2007 20:26, Anonymous Anonym said...

En hver som ikke følger Politiets oppfordring får ta følgene. Synd mannen døde men det er ene og alene hans egen feil.

 
At 01 februar, 2008 19:05, Blogger Døden said...

Politimannen burde få dødstraff.Han er bare drittesekk.

 
At 08 mars, 2008 20:25, Anonymous Anonym said...

Jeg satt nettop og leste det du har skrevet, og jeg må si jeg er en av de som forstår deg helt og holdent.

Dette er fordi JEG SELV ble lagt i asfalten og fikk kneet til en politimann i brystet til jeg ble svimmel. Jeg hadde ikke truet politimannen på noen måte. Jeg skjønte ikke hvorfor jeg ble arrestert før de sa at jeg hadde en "truende holdning". Jeg sitter hjemme og kan ikke skjønne hvordan jeg kan få 6 måneder til 10 år når politiet er uten en skramme og uten verbal eller skriftlige trusler, og jeg var den som volden ble brukt på. Jeg er minoritet og frykter at dette ikke vil hjelpe saken min i det hele tatt.

Saken skal opp i Kristiansand tingrett om få uker. Jeg er helt fortvilt, og uansett hvor lyst jeg har til å anmelde politimannen, så vet jeg at sjansen for at jeg i det hele tatt skal bli betrodd er minimal.

Desverre, så bærer disse maktmisbrukerne et slags usynlig skjold som beskytter dem mot straff.

Og for dere som tviler, jeg gjorde det før, men når dere blir utsatt så blir alt plutselig så klart for deg.. Jeg som ikke trodde dette kunne skje i et land som Norge.

 

Legg inn en kommentar

<< Home